Bananformad Black Molly...sjukdom=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Bananformad Black Molly...sjukdom=?

    Har under några dagar sett att min enda levande vuxna black mollyhane blivit mer och mer inaktiv, först trodde jag det var vita prick, men kunde under INGA omständigheter hitta några prickar eller något annat. Nu dom senaste dagarna har hans bakdel blivit mer och mer hängande. Igår "hängde" den till ganska stor del, men han var ändock livlig och for runt och var allmänt pigg. Men idag..såg inte till honom under större delen av dagen, nu senare ikväll kröp han ut från under roten, utan att använda bakdelen alls, och ser som ämnet talar om, bananformad ut.

    Har gjort lite sökningar här i forumet och fått 50-11 svar. ÄR det en sjukdom eller en "avlingsskada"? Och OM det är en sjukdom, hur behandlas den samt hur förebyggs den för att andra fiskar inte ska få den?

    /Mike
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    ja,jag vill åxå veta,min mollyhona beter sig likadant
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      vet inte vad det är.
      har haft ett par svärdbärare som blivit så "böjda" i omgångar. trots detta kom de fram och åt men höll sig gärna undan annars. några av dem har blivit bättre men ändå inte sett helt krya ut så till slut har vi avlivat dem.
      har själv ställt denna frågan i forumet men inte fått något direkt svar.
      slutsatsen från mig är iaf att våra inte bättrat på sig utan vi fick avliva dem.

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        min blackmolly böjer fenan bara ett litet tag sen är hon som vanligt igen,men jag tror att hanen stressar henne. Jag måste köpa en till hona till honom..
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • efred
          • July 2005
          • 168

          #5
          Låter som inavel.

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6
            inavel? ja kanske , jag vet inte. köpta på olika ställen.
            men mina har mått hur bra som helst länge o sen helt plötsligt blivit så här.
            hos mig är det bara honor som blivit så här.

            Kommentar

            • efred
              • July 2005
              • 168

              #7
              Förvisso har du köpt dem på olika ställen, men du har ju ingen aning om hur deras stamtavlor ser ut. Nu menar jag inte att du köpt syskon trots att du handlat i två affärer, men zoohandlarna kan i sin tur köpt in fiskarna från hobbyodlare som inte är så noga med om föräldrarna är syskon eller inte.

              Tyvärr är inaveln generellt sett väldigt stor på de flesta fiskar som går att odla någorlunda enkelt i akvarium.

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #8
                fick nyligen veta att detta med krökta ryggar på tandkarpar beror på: dom är uppfödda i asien, där dom odlas i saltvatten för att växa snabbt och få fina färger. Saltet i vattnet gör att slemproduktionen ökar och fiskarna inte lika lätt blir sjuka- i saltvatten.
                Sen säljs dom hit och vi stoppar dom i sötvatten där det är en helt annan bakterieflora och dom tidigare små fiskarna som aldrig varit sjuka förut, och därför inte har byggt upp nåt bra imunförsvar, blir just sjuka och mår allmänt kasst och dör oftast till slut. Detta med de böjda ryggarna ska visst vara ett typiskt tecken på detta.
                Tandkarpar odlade i europa brukar därför anses ha betydligt bättre kvalite eftersom dessa inte är odlade i saltvatten.
                Senast igår fick jag svar av en(inte min ordinarie) fiskhandlare att alla fiskar kom från asien. Detta är dock inte sant. Fråga efter sötvattensodlade tandkarpar nästa gång. De brukar visst oftast komma från danmark eller tysklarnd(tror ja).

                Prova lägg fisken i saltare vatten? Kanske funkar, bara en gissning. Kanske redan för sent oxo..
                blondin!

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  såhär uppförsig mig molly hona nu. men det kan väl inte vara inavel? min mollyhona har sett bra ut fram till nu då jag såg henne. hon har krökt fena och ser ut som att hon skulle vara sjuk!! ska man göra något? skrivit i en tidigare tråd om att jag sett en fläck bak på henne som sett ut som ett jack eller något. eller har hon bara börjat tappa färg där? man vet ju ingenting! och det är frustrerande.
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • efred
                    • July 2005
                    • 168

                    #10
                    Inavel kan mycket väl visa sig efter ett tag. En svaghet kan mycket väl uppvägas av att en individ är "ung och stark" och komma med tiden.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...