Mastacembeus Erythotaemia "eldål"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ika
    • November 2002
    • 2

    Mastacembeus Erythotaemia "eldål"

    HJÄLP!!! Har någon en aning vad som händer min stackars eldål med jämna mellanrum? Han ligger på botten i timmar utan att röra sig, äter inte någonting, tappar färgen mellan varven. Samma sak har hänt flera gånger sedan jag köpte honom för 1 år sedan, men det här gången verkar han inte repa sig. Tidigare har medicinering hjälpt men inte nu! Har haft problem med höga nitrat-halter och har hårt vatten. Har någon något snabbt tips?!?
  • imported_n/a
    • September 2002
    • 190

    #2
    svårt att svara på men,när gjorde du ett delvattenbyte sist?hur mår ev. andra fiskar? kan den ätit sig slö(för mycket),vad gör den när timmarna gått? o vad har du medicinerat mot? o vilken medicin? svårt att svara på som sagt utan mer info.

    Kommentar

    • barksten
      • August 2002
      • 76

      #3
      Pilnäbbar trivs bäst i bräckt vatten så ska du hålla någon i akvarium en längre tid så bör du ha salt i vattnet.


      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Barksten har rätt. Eldålen trivs bäst i bräckt vatten (0,3 till 0,7%).

        Mastacembalus erythrotaenia, eller Eldål, kan bli upp till 100 cm. Den lever i tropiskt klimat, 24-28°C, i Asien; från Thailand till Indonesien i bräckt vatten. Förekommer på låglandet i de breda och långsamma floderna nära havet.
        Mastacembalus erythrotaenia äter insektslarver, maskar och växter.

        //Annika


        Kommentar

        • ika
          • November 2002
          • 2

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Barksten har rätt. Eldålen trivs bäst i bräckt vatten (0,3 till 0,7%).

          Mastacembalus erythrotaenia, eller Eldål, kan bli upp till 100 cm. Den lever i tropiskt klimat, 24-28°C, i Asien; från Thailand till Indonesien i bräckt vatten. Förekommer på låglandet i de breda och långsamma floderna nära havet.
          Mastacembalus erythrotaenia äter insektslarver, maskar och växter.

          //Annika
          Har gett Nitrivec & Tetra Medica Tonic för sötvattenfisk. Hurlänge klarar sig eldisar utan mat egentligen?? Nu är det ca. 6 dagar sedan han gjorde någon större ansträngning att äta. Jag gör i princip 1/3 vattebyte vid varje veckostädning, men just den här gången har jag slarvat och inte städat på drygt 2 veckor... Akvariet är ju litet, bara 200 l. Har också en "jättemal" som jag glömt namnet på just nu, (han är rätt aggressiv av sig) och jag har märkt att inte ens han håller till nere på botten just nu sedan 3 dagar. Har lämnat in vattenprov men ej fåt svar än.


          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hej,
            Den finns med på zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=385
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...