Tarmparasiter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    Tarmparasiter

    Hej,
    Jag misstänker att ett par av mina diskusar har fått någon tarm/mag-parasit. Vit, korvskinnslik avföring och matvägran.
    Vad skall man göra åt detta? Finns det några lämpliga preparat?

    Mvh/Gaston

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Så här brukar jag göra:
    1. byta ca 30% av vattnet.
    2. ha i en halv dl salt utan jod per 100 liter vatten
    3. höj temperaturen försigtigt till ca 30-31 grader.
    4. mata ordentligt, så de får igång tarmarna, "rensar" dem.

    Om inte det blir bättre, tex slutar äta, får du köpa någon medicin. Tror att octocin behandling skulle fungera, det hjälper iaf mot olika typer av flaggelater mm.

    Lycka till!
    /Lukas


    Kommentar

    • Gaston
      • September 2002
      • 110

      #3
      Tack för tipset,
      Salt är tyvärr i mitt fall olämpligt pga. att jag även har corydoras, vattenbytet på 30% görs två ggr/vecka, temperaturen är redan 30 grader och att mata ordentligt är väl ingen ide när de matvägrar.

      Diskusarna har jag bara haft i en vecka och de flesta äter bra, de är mellan 6cm och 11cm och någon direkt "hackkyckling" har det inte hunnit bli ännu. Är det dumt att avvakta ett par dagar innan man sätter in octozin (jag har det hemma)?

      Vissa blandar vitlök i sin räkmix för att stärka fiskarnas motståndskraft (tror jag), hur mycket vitlök kan/bör man ha i tex. en sats på 2.5 kg?

      Mvh/Gaston


      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        Hej igen!
        Svaga doser salt brukar inte corodoras-malar ta skada av (inte enligt mina erfarenheter, först när jag hade i en halv dl salt/50 liter vatten de började tuppa av...)
        En msk/50 liter vatten ska nog gå bra, men det beror ju så klart på vilken art du har, vf mm. Men du avgör själv...
        Jag skulle nog testa att höja temperaturen till 31 grader och avvakta något dygn till.
        Men det är svået att avgöra...hur länga har de matvägrat??
        Har de inte ätit på över 5 dygn så ser jag ingen anledning att medicinera ännu.
        /Lukas

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          Hej Lukas,
          Jag har nu börjat medicinera med octozin (började innan du avrådde mig). Temperaturen vågar jag inte höja mer, jag är rädd för att syrehalten blir för låg då eftersom jag tillsätter co2 för växterna och för att hålla pH konstant.
          Ett problem som nu har dykt upp är att nitrithalten har kommit upp i 0.3mg/l och det är väl inte lämpligt att byta vatten i samband med medicinering, undrar bara vilket som är värst, nitriten eller medicineringen?
          Vet du föresten hur många "andetag" per minut som är normalt för Diskusar i storlek mellan 6 och 11cm?

          Mvh/Gaston

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            ja har salt i mitt kar. å ja har corydoras. dom tar ingen skada om d inte är för mkt!

            ???

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Gaston hur gick det? har du fått igång dom?
              MVH
              Magnus

              min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...