Underligt beteende??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    • October 2002
    • 136

    Underligt beteende??

    Jack D & Sajica
    Vad kan det va som gör att mina Jack D står stilla och inte är speciellt aktiva och sen att dom inte äter nått (har inte käkat på en vecka)dom ser ju inte sjuka ut Jack D gör lite konstig munrörelse i mellan åt.Samma beetende gäller Sajicorna (honor).Har kanske lite för många individer (ca 40 amerikanska & 8 malawi genomsnitt strl är 5 - 10 cm stora) i mitt 660 liters akvarium.Alla ska inte gå i detta kar utan ska delas upp i fler kar innom närmsta månaden.Vattenbyte göres med 7 - 10 dagars mellanrum.Har mätt KH & PH och dom är: KH=3 PH=7,5.

    PS:Om det hadde varit soten så tycker man att mina malawi (röd zebra)skulle drabbas först därav 2 st yngel som är ca 3 cm men som är hur pigga som helst.

    Hoppas på ett bra svar och inte en massa analyser är ju ganska orolig för mina fiskar.

    Mvh Hoffa

    /Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej,
    "Hoppas på ett bra svar och inte en massa analyser är ju ganska orolig för mina fiskar."
    Tyvärr är detta med sjukdomar inte något enkelt kapitel - du kan ju t.ex. inte ringa till din doktor och säga - jag är sjuk vad är det för fel på mig?

    1/ Om inte en ciklid fisk äter är den sjuk.
    2/ Jag tycker inte att det låter som om det är för mycket fisk i akvariet förutsatt att du sköter vattenbytena (står inte hur mycket du byter). Jag hade dock kollat nitriten - just in case. Ett tecken på nitrit är när gälarna rör sig snabbt. Står de vid ytan och jippar efter luft så är det oftast syrebrist, men det verkar ju inte vara så i detta fall.
    3/ Finns det gömställen tillräckligt? Kanske vissa fiskar blir jagade.
    4/ pH och Kh verkar vara OK i alla fall.
    5/ Ett första steg kan vara lite tätare vattenbyten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell




    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hoffa
      • October 2002
      • 136

      #3
      Ok tackar för svaret.

      /Jimmy

      Kommentar

      Arbetssätt...