16 döda !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    16 döda !

    Nu har 15 tetror och en groda dött. misstänker att de har ätit för mycket. har börjat mata med brysselkol och tetrorna blev som galna. sen så fick de mygglarver på kvällen. fast det var bara 3-4 stycken som var tjocka. grodan brukar jag inte se, men han låg upponer på bottnen idag. de låg uppe vid ytan och tog luft imorse när jag tände. jag skrev en lapp att mamma skulle byta vatten, för jag skulle gå till skolan. jag trodde först att det var syrebrist. men jag har två pumpar en aquael fan-2 och en gammal eheim-pump. lite klenare än aquaelpumpen. karet är på 112 liter. om jag har missat att skriva nåt annat viktigt så säg till. Ja, nu har det redan hänt, men jag undrar vad som kan ha orsakat det !

    MVH Mazi
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Har du experimenterat med CO2?

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Hur mycket brysselkål har du slängt i karet???
      Ligger det kvar grönsaker i karet för länge blir vattnet ganska snabbt dåligt. Tror inte att du ska mata så ofta och mycket.

      Kan tyvärr inte svara på om du har glömt att skriva något som kan vara relevant ämnet...
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Har du kollat nitrithalten? Övermatning kan göra att det bildas nitrit, och det är giftigt... Byt 50% av vattnet direkt, och kolla upp dina vattenvärden i morgon om du inte har ett nitrittest hemma...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Jag har INTE experimenterat med något. alla värden var perfekta. Jag har gett en åttondels brysselkolbit två dagar i rad. fårsta dagen gav jag en ärta också. Jag var inte med när vi matade med mygglarver, men mamma sa att dom hade matat mycket. Mamma bytte först 60 liter och sen 40 liter tio minuter senare. Nu är det iaf ingen nitrat. Det var bara två tetrasorter som dog. 5 röd fantomtetra och 10 glödbandstetra. Jag har fjärilsciklider och pansarmalar som ju är känsligare...

          MVH Mazi

          Kommentar

          • Peter_F
            • October 2003
            • 693

            #6
            Ber om ursäkt om jag missförstod. Du skriver att "Nu är det iaf ingen nitrat". Innebär det att du hade höga värden tidigare?

            Även om vissa arter normalt är känsligare, är det ingen garanti att just de slänger in handduken först.
            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
            Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Inget nitrit heller alltså???
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...