kryp i akvariet! (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    kryp i akvariet! (bild)

    Hej!

    Kanske ingen sjukdom men jag visste inte vart det hörde hemma.

    Jag har något kreatur i mitt 600l kar. Någon som vet vad det är? Bild finns på min zoon i albumet Creepy Creepers!.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=101671

    Det är väl nån sorts spindeldjur eftersom de har åtta ben. Nån som vet vad jag ska göra för att bli av med dessa, är de farliga för fiskarna m.m. ?

    Mvh Andreas
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    #2
    Jag såg dem när jag tömde ut vatten för vattenbyte då krälade de på glasrutorna ca 10-15 st. de verkar kunna simma när man petar ner dem i vattnet så simmar eller driver de till rutan och klättrar upp igen.
    Mvh Andreas

    Kommentar

    • Holgersson
      • January 2003
      • 177

      #3
      har hittat typ 300 till på några blomstänglar som flyter från en växt.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Dom har jag också i akvariet - kommer med levande fodret som man fångar i dammen - jag har för mej att de hör till gruppen kvalster och är således släktingar med spindlar (men inte helt säker)...
        Fiskarna tycks inte störas av dem - men heller inte äta dem...
        So - Don't worry - be happy...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen skickat av Holgersson
          har hittat typ 300 till på några blomstänglar som flyter från en växt.
          Aldrig mer än sej fem styck dock - hur 17 kan du fått tag på så många???
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Holgersson
            • January 2003
            • 177

            #6
            har inte fångat något levande foder så hur de kommit ner i karet är lite strange.... hmmm... lite thwilight zone över det hela

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det går inte att se så noga på den bilden. Antingen är det kvalster, eller också helt enkelt bladlöss. Det där att det satt hundratals på dina flytväxter låter som bladlöss.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Holgersson
                • January 2003
                • 177

                #8
                jag har nu klippt bort blomstänglarna och slängt dom, samt fångat alla kryp jag sett på vattenytan så det ordnar sig nog.

                Tack för hjälpen.......

                Mvh Andreas

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Troligtvis Tetranychidae av något slag. Spindelkvalster. Men vad dom gör i akvariet det har jag ingen aning om.

                  Hade det varit ett terarium så hade jag direkt sagt att det var Ophionyssus natricis. Dom små asen har jag sett mig less på..
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...