Salt till malawi som kliar sig..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Salt till malawi som kliar sig..

    Har köpt 2kg Jozo grov salt utan jod o klumpmedel. Men ungefär hur mycket ska jag hälla i till 180l och måste jag lösa det i vatten innan? Måste ju ta ett jäkla tag att lösa det i vatten eller.

    Har kört med medel imot klor ifrån start och när bara vissa kliar sig så kan det väl inte vara nitrit?
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Har för mig att jag läst att malawi gärna mys kliar sig lite ibland och att det är fullt normalt...
    Fredrik

    Kommentar

    • Spijer
      • February 2004
      • 226

      #3
      Men mina mys kliar sig nog inte, det började för nån dag sen. Och jag såg hur en rös till och sen rusade iväg o slängde sig mot en sten. Precis som om nått bet den typ. Och dom kliar sig alldeles för mycket helt plötsligt för att det inte ska vara nått fel.

      Jag hällde 5 matskedar i ett glas med vatten för ca 4 timmar sen och det har fortfarande inte löst sig nått, behöver det göra det eller?

      Kommentar

      • fantasi
        • July 2004
        • 157

        #4
        Rör, rör och rör i saltet så ska du se att det löser sig, ha gärna lite varmare vatten så går det snabbare!
        112L tanganyika,
        200L sydamerikanskt,
        30L yngelakvarium till Multisarna.
        http://www.thirdimension.se/blog/

        Kommentar

        • Spijer
          • February 2004
          • 226

          #5
          Jag har rört rätt ordentligt + att det har stått över natten men ändå har det inte löst sig. Går det bra att koka det istället?

          Kommentar

          • fantasi
            • July 2004
            • 157

            #6
            Jag vet inte, det borde det väl göra men ska inte säga för mycket... Konstigt att det inte löser sig, jag bara blandar så så funkar det.
            112L tanganyika,
            200L sydamerikanskt,
            30L yngelakvarium till Multisarna.
            http://www.thirdimension.se/blog/

            Kommentar

            • Spijer
              • February 2004
              • 226

              #7
              Ok, får prova att koka då.
              Tack för svaren iaf.

              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Du har kanske fått en mättat lösning, prova att hälla på lite mer vatten så kanske det går bättre..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                • Spijer
                  • February 2004
                  • 226

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Norpan
                  Du har kanske fått en mättat lösning, prova att hälla på lite mer vatten så kanske det går bättre..
                  Tack för tipset, funkade att hälla på lite mer vatten så löste det sig. Återstår att se om det blir nån förbättring nu.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...