Protozin mot mögel på rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    Protozin mot mögel på rom?

    Letade efter inlägg om hur man förhindrar att fiskrom drabbas av mögel.
    Någon hade haft Waterlifes Protozin i vattnet med lyckad resultat (Rexon som kläckte glödbandstetra-rom). Är det fler som har provat Protozin på det sättet?
    Även eSHa´s Exit skulle gå att använda på det viset, några erfarenheter?
    Methylenblått ska ju vara ett beprovat medel, hur doseras det?

    Har lagt ett lekrör med Påfågelsgoby-rom i ett litet kar med 14 liter vatten, satte en luftslang vid ena ändan på röret för att få lite vattencirkulation runt rommen. En del av rommen har blivit luddigt, men inte allt, så nyss hade jag i 4 droppar Protozin, (0,2 ml).

    Läste en artikel om fiskodling och där stod det att endast döda ägg drabbas av mögel, gäller det även för akvariefiskar?

    Tredje gången gobyna leker sen 2 augusti, så med nuvarande fart lär jag ha hinna prova många sätt att få avkomma efter dem!
    - Första gången vaktade hanen rommen, men sen åt de vuxna upp ynglen ( det var bara ett 10-tal ägg i första kullen)
    -Andra gången åt pappan, eller nån av de andra vuxna, upp rommen inom ett dygn.
    -Nu tredje gången flyttade jag rommen direkt när jag hittade det, vi får se om de kläcks eller om möglet tar alla. Hanen håller redan på och inspekterar det nya lekröret jag lade i akvariet åt honom, verkar duga åt herr´n, blir väl rom snart igen.

    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej Ulla !

    Metylenblått,pulver,köper du på Apoteket.1 gram räcker i åratal.
    Lös ett par rågade knivsuddar i en deciliter vatten,(stamlösning).
    Dosera i så mycket av denna lösning i kläckningsakvariet att du nätt o jämt ser äggen.Jag har de bästa erfarenheter av just metylenblått.
    Trypaflavin,Euflavin,(även detta Apoteksvara), i doseringen 1:600.000 har samma verkan. 1 gram löses i 1 liter vatten,dosera i 16-17 ml av stamlösningen till 10 liter kläckningsvatten.
    Båda preparaten måste avlägsnas via vattenbyten el filtreras bort över aktivt kol innnan ynglen är frisimmande!
    Obefruktade ägg möglar,men det kan spridas över till friska ägg-särskilt när man avlägsnar äggen från avelsdjuren som normalt plockar bort de obefruktade romkorn !
    Lycka Till med dina Påfågelsgoby`s !
    Lisa

    Kommentar

    Arbetssätt...