vita prck som inte vill försvinna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    vita prck som inte vill försvinna?

    Jag har fem blackmolly som jag började behandla med sera costapur för sju dagarsen. det var flera av fiskarna som hade flera vita prickar över kroppen. Nu är alla utom en prickfria den har dock fått fler vita prickar (?) och verkar allmänt slö, men äter dock. Ska jag fortsätta behandlingen? Varför blir inte den sista fisken symptomfri?
    /Amy Glaad
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    #2
    Ingen som kan hjälpa?
    /Amy Glaad

    Kommentar

    • Amy
      • September 2003
      • 81

      #3
      Tack för hjälpen!!!!
      /Amy Glaad

      Kommentar

      • Fiskaren
        • March 2004
        • 166

        #4
        Jag har också besvär med vitaprick. Stälde frågor här men fick inte heller några svar. Det är kanske så att alla har dårliga erfarenheter av denna sjukdom. vad vet jag?

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hej! några av mina rödmunstetror hade vitaprick och jag medicinerade med JBLs Punktol. prickarna försvann så det är ett tips. men glöm inte att följa anvisningarna, man ska inte medicinera snart efter en tidigare medicinering..
          hoppas det löser sig,
          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • wolrath
            • August 2004
            • 29

            #6
            Hej!!
            Grovsalt kan hjälpa.
            Det gjorde det för mig i alla fall.
            Och jag fick tippset av en akvariespecialst.
            2-3tsk/10liter. Värt att testa!!
            MVH JW

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Hej

              Jag känner inte till det medel som du har använt men är det verkligen till för vita pricken så att det inte är en bakteriedödande medicin.Jag har använt Waterlife prtozin med stor framgång.Tricket med den medicinen är att läsa den engelska bruxen och inte den felaktigt översatta svenska versionen
              Fredrik

              Kommentar

              • fveduk
                • November 2003
                • 127

                #8
                Jag har hafft stora problem med vita prick, och det ända som hjälpte för mig var salt.(Obs salt utan jod)
                //Fveduk

                Kommentar

                • Firres
                  • July 2004
                  • 137

                  #9
                  Har också testat Sera Costapur dag 1, 3 och 5 men inte har det hjälpt. Dag 5 är i dag. Tvärtom så har fler börjat skrapa sig mot stenar & växter.
                  Ska man verkligen sätta så mycket salt som 2-3 tsk/10 liter vatten. Tyckte det lät ruggigt mycket??

                  Kommentar

                  • SussieGross
                    • May 2004
                    • 197

                    #10
                    När jag hade vitapricksjukan i mitt kar behandlade jag med Tetra Medica mot vitaprick. Jag såg ingen märkbar skillnad och de värst drabbade fiskarna dog. När jag sen bytte vatten ett par gånger så frisknade de andra fiskarna till.
                    Jag har också hört att salt är bra ,men jag hade pansarmalar så jag kunde tyvärr inte använda det.
                    Blubb!

                    Kommentar

                    • Ulla
                      • April 2002
                      • 1163

                      #11
                      När jag hade vita prick på mina fiskar medicinerade jag med Waterlifes Protozin. Hel dos <u>varje dag </u>tills prickarna försvann. På flaskan står det att man ska medicinera på dag 1, 2, 3 och dag 6. Men på Akvarielagret sade de att man skulle köra varje dag tills prickarna försvann. Även med botiot och kuhlii i karet och det fungerade, alla blev friska.
                      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                      Kommentar

                      • Amy
                        • September 2003
                        • 81

                        #12
                        Tack för tipsen, ska göra ett vattenbyte idag och imorgon. kanske provar på salt om inget annat hjälper
                        /Amy Glaad

                        Kommentar

                        • Gud bevare Tsaren
                          • April 2004
                          • 276

                          #13
                          Waterlife Protozin är ypperlig medicin och har alltid fungerat för mig. Jag ställer mig emellertid mycket tveksam till Ullas förslag om medicinering alla dagar till dess prickarna försvunnit, man ska alltid följa anvisningarna när det gäller medicin.

                          Högaktningsfullt
                          Gud bevare Tsaren och Hans familj

                          Kommentar

                          Arbetssätt...