Hjälp - inte bättre än

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firres
    • July 2004
    • 137

    Hjälp - inte bättre än

    Tror att mina fiskar fått vita pricksjukan. Det började med en praktbotia som gned sig mot stenar. Efter drygt två dygn såg jag 3-4 vita prickar på den men inget annat. Satte in Sera costapur som skulle ges dag 1 och 3, vid svårare fall även dag 5 & 7.
    har nu gett dag 1,3 och 5 men inte har de blivit bättre. Tvärtom så har fler börjat gnida sig mot stenar och växter. De ser i övrigt inte sjuka eller hängiga ut.
    Borde de inte börjat bli bättre eller brukar fler fiskar visa symtom innan det vänder.
    Kan det vara någon annan sjukdom de har? Hoppas ni kan ge mig råd för jag vet inte vad jag ska tro.
    Hade tänkt köra igång mitt nya 350 liters akvarium men det är kanske dumt att föra över smittan dit också eller vad tror ni??
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hu vad tråkigt att ingen svarat! Tror det kan vara idé att ändra rubriken till, exempelvis, Sera Costapur - ingen förbättring eller nåt liknande... Själv har jag ingen erfarenhet av just det preparatet så jag kan inte hjälpa dig. Skulle kunna tänka mig att det fungerar som punktol från JBL, i vilket fall som helst så låter det så. Det bästa medlet jag provat mot vita pricken är Protozin, från Waterlife, som fungerat väldigt bra. Har du följt instruktionerna, dvs höjt temperaturen upp emot 28-30 grader? Har du bytt vatten ca 30% mellan medicineringarna? Lite extra salt för att hjälpa fiskarnas slemskikt i huden??

    Inte så där jättebra att ta med smittan!! Det tar ca tre veckor för fiskarna att läka efter dessa parasitangrepp så låt dem bli ordentligt bra annars finns ju risken att det kan blossa upp igen.

    Rätta mig någon om jag har fel...
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Firres
      • July 2004
      • 137

      #3
      Tack snälla för svaret. Men hur mycket salt ska jag sätta till 100 liter?

      Kommentar

      Arbetssätt...