knoppar och sår

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickolina
    • July 2004
    • 3

    knoppar och sår

    Hej jag behöver hjälp!

    Jag har sista tiden märkt att en av mina albino zebra ciklid hanar haft som knoppar/ bölder på kroppen. Jag trodde att det nog skulle bli bra av sig själv men jag hade fel.
    Igår låg han i vattnet med huvudet pekandes mot ytan. Han levde men han rörde endast lite på fenorna. Han hade dessutom blivit lite orange i hyn ( det är en hane så det är ej pigment som honorna får, lite rött), dessutom var han biten ordentligt i ryggen.
    Jag bestämde att det var lika bra att ta död på honom, han mådde ju verkligen inte bra.

    Den andra albinohanen ligger bara bakom pumpen. Han lever för han rör sig men han kom inte ens ut därifrån när jag gav dom mat. Han har oxå fått samma bölder.

    En av mina malawiciklider har ett stort sår på stjärten. Just innan fenan börjar. Ser ut som en blodig finne ungefär, jätteuppsvullen. Inte hela fisken utan bara såret som.

    Jag pratade med han jag brukar handla mina akvariesaker av och han trodde det kunde vara parasiter så jag har hällt i lite medel mot parasiter och svamp. Hällde även i yngelakvariumet jag har ifall det smittar genom vattnet då jag för över vatten från stora akvariet till yngelakvariet.

    Vad ska jag göra??? Inga andra fiskar verkar sjuka, visst en av silverhajarna har lite bitmärken men det får dom ju ibland så det är jag inte orolig för, men är det verkligen parasiter????

    Jag vill verkligen inte att alla fiskarna ska dö ut!

    Jag har ett 375 liters kar. Jag kan vara ärlig och säga att jag brukar endast fylla på nytt vatten. byter inte ut det då det avdunstar så snabbt. Fyller på ungefär 50 liter i veckan.

    Hoppas någon har den kunskap jag saknar. tack på förhand
Arbetssätt...