Invärtes blödningar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Invärtes blödningar...

    Igår eftermiddag dog en av mina svärdbärare en i mitt tycke märklig död. Jag hittade henne krökt över en "gren" med blodig anal. När jag plockade upp henne märkte jag att hon blödde lätt och hade stelnat i böjd position (rigor mortis? släppte efter ett tag) och jag dissikerade henne. Hon var full med rom, men inga fullgångna foster. Inuti var mer blod. I övrigt fanns inga tecken på sjukdom. Inga maskar eller parasiter, inga yttre tecken - nada!

    Tänkte i mitt stilla sinne att det måste vara nån form av bakterieinfektion. Så nu ger jag akvariet en dos med nifurpirinol, men tänkte för säkerhets skull höra med er här på zoopet. Är det någon som råkat ut för samma sak? Eller som vet vad det kan röra sig om?

    En tanke var att hon kunde råkat ut för någon slags förlossningsskada, men det fanns som sagt inga fullgångna foster...
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Åh jag glömde så när som... innan någon talar om för mig att byta vatten... Vattenbyten gör jag en gång i veckan då jag byter ca 30-40%. Regör inte filtrena samtidigt. Och jag kollade nitriten, den låg på 0.025, d.v.s. nästan obefintlig. Karet har varit igång, sedan senaste regöringen sen oktober förra året. Så det är ingen nystart heller... Inga andra fiskar visar några symptom, fast jag har en tigerbarb som har varit av med fenan i några veckor nu och som vägrar växa ut...
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      hej!
      jag har haft samma problem emd svärdbärare och guppy för ett tag sedan. Dessa hade också bäbisar i sig men dom var inte färdigutvecklade, mina hade dock inte blött innuti lr runt analen men stela det var dem. Tyvärr så har jag ingen aning om vad det är och varför dem dör men du ville ju att man skulle skriva om man hade haft samma problem.
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Tack för svaret Glenn. Jag trodde först att det var någon form av bukvattensot, men det fanns inga andra symptom på detta. Äkta neonsjuka kan ge inre blödningar vet jag, men på en svärdbärare?

        Någon som vet?
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        Arbetssätt...