Blek och slö fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • offe
    • August 2004
    • 29

    Blek och slö fjärilsciklid

    En av mina fjärilsciklider har bleknat ordentligt och verkar allmänt ointresserad. Han verkar inte intresserad av att äta men är ändå ganska aktiv. En bekant menade att det kanske var förstoppning då fjärilarna tidigare fick röda mygglarver (och det kunde tydligen ställa till problem enligt honom). (Det ställde i alla falll till rejäla problem för min allergi...) De övriga invånarna i karet sprakar i färg och är väldigt nyfikna.

    Har gjort regelbunda tester och de vattenvärden jag testat för (PH, KH, NO2, NO3) är helt inom normala värden.

    Någon som känner till vad som kan orsaka liknande problem?
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Jag är ingen expert men en av mina fjärilshanar har nästan aldrig några snygga färger.

    Han har sett ut så länge och jag tror att han helt enkelt står så himla lågt i rang att han inte tillåts kaxa till sig (färga ut).

    Trodde ett tag att han var sjuk men det känns som om han inte kan vara sjuk hur länge som helst.

    En skillnad emot din dock, min äter lite emellanåt !

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Svan
      • April 2004
      • 63

      #3
      Mobbing?
      Han kanske inte får vara med och leka med de andra fiskarna? =)

      En av mina fjärils honor blev väldigt blek och skygg när hennes "pojkvän" hastigt dog, var först rädd att även hon skulle stryka med, men en ny pojke inhandlades och hennes färg kom tillbaka nästan på en gång...

      lycka till!
      /Daniel

      160 liter blandat, 54 liter yngel

      Kommentar

      • offe
        • August 2004
        • 29

        #4
        Jo, jag kan ju tillägga att det hela blev värre när jag för ett par dagar sedan gjorde ett vattenbyte och passade på att introducera en ancistrus i karet för att bekämpa lite begynnande alger. Trodde det först berodde på vattenbytet, men det har jag nästan avfärdat nu. Kan det vara pompes (ancistrusen) flytt som gjort honom så osäker?

        Kommentar

        Arbetssätt...