vilken sjukdom och hur undviker man sjukdom sen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    vilken sjukdom och hur undviker man sjukdom sen?

    har ett ganska nystartat akvarium på 65 liter,
    hade i början många (lutat åt för många fiskar) men de började dö. flera fiskar verkade se ut som om de inte kunde hålla balansen, de lutade sig mot väggen för att inte välta. hörde av nån att det verkade vara en obotlig blåssjuka, vore kul att veta om det va så. hade två platy också som släppte ifrån sig vita trådar. vad var det?

    men nu min egentliga fråga:
    har fem tetror (som snabbt blir färre, från början var de tio). de brukar, inte hela tiden men i bland, simma rakt ner, som om de var rädda för att flyta upp. jag hade en tetra som också såg ut att göra detta och fick kämpa för att hålla sig under avttnet. nu har jag en tetra som är precis lika stor som de andra, men magare och med fransig ryggfena. dessutom har han en vit liten klump på ryggen.

    undrar så också hur jag ska göra för att undvika sjukdomar sen när alla fiskar dött (har gett upp hoppet om dessa). ska jag byta allt (vatten, sand, växter)? eller vad ska jag göra? kan bara tillägga att jag kollat vattnet som var helt okej.

    jättetack
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej! ger du dina tetror torrfoder? det du beskriver låter som att de glupska tetrorna ätit just för glupskt och snabbt och därför får luft i magen vilket resulterar i deras udda simsätt.. har jag för mig i alla fall. har du kollat vattenvärdena? byter du 1/4 av vattenvolymen i veckan? temperaturen?

    hoppas det löser sig,
    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • holi
      • February 2004
      • 41

      #3
      flingfoder. har kollat i djuraffär o de sa att vattnet var ok. har precis börjat byta 20% varannan vecka i stället för 25% varje (dog då oxå. 24-25 grader varmt.

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej holi !

        Fortsätt du att byta 25% av vattnet varje vecka, det är en bättre rutin i längden.Hur nystartat är akvariet ?
        Vilka vattenparametrar testade affären åt dig ? Är Nitrit 0 ?
        Om inte, gör tätare vattenbyten och ympa in filterbakterier typ Sera nitrivec tills Nitriten är obefintlig !
        MVH
        Lisa

        Kommentar

        Arbetssätt...