Min leoparddanio har bytt färg! Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brylepudding
    • August 2004
    • 38

    Min leoparddanio har bytt färg! Hjälp

    Hej!
    Min ena leoparddanio har ändrat färg. De andra i stimmet är ljusa o lyser lite. Den här fisken har blivit mycket mörkare och lyser inte längre. Han är betydligt mörkare på "ovansidan", framför ryggfenan. Det ser också ut som om det det ligger smuts där som ser ut ungefär som en stjärna med tre spetsar. Smutsen är ännu mörkare.

    Är det hudgrumling eller en parasit eller inget att oroa sig för?

    Denna fisk är lite större än de andra så det kanske är att de får den färgen när de är färdigvuxna? Men vad är "smutsen" isf?

    Hjälp!
    MVH Sandra
    3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

    54l
    7 guppy + yngel
    1 plecostomus
    2 ancistrus
    1 kuhlii

    130l
    8 leoparddanio
    20 neontetra
    2 mosaikgurami
    4 praktbotia
  • brylepudding
    • August 2004
    • 38

    #2
    Är det ingen som vet? "Smutsen" verkar inte vara kvar men fisken är mycket mörkare än de andra.
    3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

    54l
    7 guppy + yngel
    1 plecostomus
    2 ancistrus
    1 kuhlii

    130l
    8 leoparddanio
    20 neontetra
    2 mosaikgurami
    4 praktbotia

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Det är inte så lätt att se det framför sig. Det är inte så att du har en hona och resten hanar? Hanarna är guldiga mellan prickarna och mycket smalare, honorna är silvriga mellan prickarna och faktiskt något mörkare.

      Färgen växlar lite från dag till dag och hur ljust det är och hur mycket klockan är.

      Simmar den "sjuka" fisken runt som tokig med de andra, i så fall är det nog inget att oroa sig för.

      Kommentar

      • brylepudding
        • August 2004
        • 38

        #4
        Jag vet inte vilket kön de har. Hur ser man det på dem? Är det som med guppy?

        Ok, det visste jag inte men jag har inte sett att de ändrar färg tidigare. Däremot så har den största alltid varit lite mörkare men inte SÅ mörk...

        De simmar som vanligt så jag tänkte det att det är säkert inget akut men...

        Förresten, jag såg att det är en som bara är mörkare o en till som också är mörk men som har "stjärnan" på sig. Jag trodde att det bara var en fisk. Vad kan stjärnan vara? Den är liksom inte rak utan ser lite mer ut som ett halvt s i sina spetsar.
        3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

        54l
        7 guppy + yngel
        1 plecostomus
        2 ancistrus
        1 kuhlii

        130l
        8 leoparddanio
        20 neontetra
        2 mosaikgurami
        4 praktbotia

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          1) Det är ofta ett dåligt tecken när danios, som sebrafisk, blir mörka i färgen. Det tyder vanligen på att de mår dåligt.

          2) "Stjärnan" kan inte vara en karplus? Dvs en sån som sitter på huvudet på denna unga guldfisk: http://www.fishpalace.org/argulus_qianhu.jpg

          Här är den lösmonterad från fisken: http://www.cnykoi.com/health/images/argulus.jpg

          Karplöss är från cirka 2 mm upp till kanske 6-7 mm i diameter.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • brylepudding
            • August 2004
            • 38

            #6
            Men de simmar i stort sett som vanligt. Vad ska jag göra då? Vad kan det vara som gör att de mår dåligt? Kan det bli så om det är nå fel på vattnet? Ska nämligen in och testa det imorgon.

            Stjärnan är mörkare än fisken men det kan alltså vara en karplus? Vad ska jag göra åt det? De är jävligt svåra att fånga.
            3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

            54l
            7 guppy + yngel
            1 plecostomus
            2 ancistrus
            1 kuhlii

            130l
            8 leoparddanio
            20 neontetra
            2 mosaikgurami
            4 praktbotia

            Kommentar

            Arbetssätt...