Avlivning av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Avlivning av fisk

    Nu har äntligen tagit mig tid att lägga in den i åratal utlovade texten om avlivning av fisk. Den finns på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tack för det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ginfizz
      • May 2003
      • 122

      #3
      Hej Ola!

      Har du möjligtvis några källhänvisningar om man skulle vilja läsa mer...!?

      MVH

      Daniel
      80 cm c:a 100 l.
      4 Fjärilsciklid.
      2 Kakadua ciklid.
      1 hongkong pleco

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej. usch. inget kul ämne. jag har väldigt svårt att avliva fiskar. det jag inte fattar är hur man ska kunna skära huvudet av en liten tetra..?! (som sprattlar)
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • anli
          • October 2002
          • 654

          #5
          Ursprungligen skickat av lenis3
          hej. usch. inget kul ämne. jag har väldigt svårt att avliva fiskar. det jag inte fattar är hur man ska kunna skära huvudet av en liten tetra..?! (som sprattlar)
          sax
          Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            "Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart" (källa: http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779) , kan jag dra slutsatsen att det är "skonsamt" för den lilla fisken att koka den?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #7
              Nä, detta är inget kul ämne, men ibland så är man ju tvungen att avliva fisk så då kan det ju vara bra att veta hur man ska göra det på "bästa" sätt.

              Jag tolkade det också som att det skulle kunna vara skonsamt att lägga en liten fisk i kokande vatten, rätt eller fel?????
              Katti

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Hur är det med kallvattenfiskar Koi, Guldfisk, som sänker sina "kroppsfunktioner" är det plågsamt att avliva dem med kyla.
                det är otrevligt/"kladdigt" att avliva en Koi som är nästan 60 cm.
                En onödig fråga, men ändå.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Skulle inte tro att det är speciellt skonsamt för en fisk att bli skållad till döds. Har ni inte kokat kräftor någon gång? I så all skulle ni veta hur lång tid det tar innan döden inträder...

                  Frysa ihjäl är inte heller speciellt kul kan jag tänka mig, men de säger att det är behagligt de som vet. Ont gör det först när man tinar.

                  Finge jag välja skulle det nog bli halshuggning för min del. Både för mina fiskar och för min egen privata del - om det skulle bli aktuellt menar jag Snabbt, smärtfritt och enkelt. Huvudet i en korg - tjoff rakt av.

                  Visst blir det lite kladdigt med stora fiskar, men det är ändå det mest skonsamma tror jag.
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    Kramfors: if ya cant do the time, dont do the crime
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Barr
                      • July 2004
                      • 194

                      #11
                      Jag blandade ihop is, salt och kallvatten till en sörja på omkring 30 minusgrader. Den 12 cm långa fisken lika tjock som ett lillfinger var stelfrusen på ca en sekund.

                      Kommentar

                      • ivanelvis
                        • February 2004
                        • 408

                        #12
                        Det bästa och snabbaste sättet är, att ha fisken i en hov, och sen dänga den i väggen (tegelvägg). fisken dör direkt, och både du o fisken slipper lida. större fiskar får man klubba i nacken ett par gånger, inte så kul men dom dör fort
                        hemsida
                        http://hem.bredband.net/b734176/

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Nu har Ola redovisat lämpliga sätt att avliva fisk, där står inget om att dänga den i väggen.
                          Det kanske är onödigt att föreslå fler sätt.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • anli
                            • October 2002
                            • 654

                            #14
                            Nu pallar jag inte längre... efter Olas ypperliga "instruktion", så får det vara nog snackat om avlivning... vill inte inte höra mer om konstiga sadistiska å bizarra avlivningsmedoder"
                            Anders Lindersson
                            Anders Akvariesida

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #15
                              Jag anser att slå ihjäl fisken är lika snabbt och skonsamt som att halshugga den. Förutsatt att det är en liten fisk och att man inte tvekar. Själv använder jag den metoden och har aldrig misslyckat med att ha ihjäl fisken på första slaget. Dvs lika snabbt och säkert som halshuggning. Större fiskar får man klubba ihjäl eller halshugga. Det är så fritidsfiskare gör. Bryter nacken eller klubbar ihjäl fisken.

                              Flera bra metoder är väl bra? Då har man ju valet att välja en bra metod som man tycker minst illa om.

                              Anli, om du inte pallar att läsa med om detta ämne, så sluta läs denna tråd. Men du skall veta att döden är en del av livet. Och eftersom vi har tagit på oss ansvaret att styra över fiskarnas välfärd och liv, så har vi även tagit på oss ansvaret för deras död.
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...