Parasiter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Parasiter

    Igår upptäckte jag att min svärbärarhane hade något vitt på ena sidan av huvudet. Han skrubbade sig mot rötterna. Jag tog upp honom och satte honom i ett annat kar och medicinerade med Sterazin mot parasiter. Nu på morgonen var han död och det vita var borta men i stället så var den delen av huvudet som varit angripet alldeles uppfrätt.
    Nu har jag medicinerat med Sterazin i kesten av mitt stora kar i förebyggande syfte.
    Hur lätt är det att de andra fiskarna har blivit angripna? Jag ser inget på dem än.
    Är det vanligt att fisken dör när den fått parasiter?
    Det hade kommit igår för jag har haft stenkoll på fiskarna hälsa i några dagar nu sen jag flyttade dem. Jag köpte tre silver mollys i måndags. Kan det vara dom som haft det med sig fast det inte brytit up på dem ännu?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    På följande länk hittar du info om sjukdommar, bl.a. nedanstående citat.



    Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
    Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
    Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten.
    Låter som om det är costia du drabbats av, det skulle också kunna vara en bakteriell infektion som gjort att det blivit sår på slemhuden och att fisken därefter drabbats av någon svamp.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    Arbetssätt...