Oodinium (sammetssjuka) och methylenblått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slugg
    • May 2004
    • 19

    Oodinium (sammetssjuka) och methylenblått?

    Är det någon som vet hur man behandlar oodinium med methylenblått (Pensla eller bada? Koncentrationer?)? Min 3 månaders kampfiskhanne har fått en vit beläggning!
    Hjälp!
    /slugg
    ch
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Köp en ny fisk.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Kan oodinum behandlas med metylenblått? "Handbook of fish diseases" säger temperaturhöjning (33-34 dagar under 24-36 timmar) alt. kopparsulfat (finns i kommersiella preparat mot oodinum). Mvh Cecilia

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av cecilia
        Kan oodinum behandlas med metylenblått?
        Inte såvitt jag vet. Normalt sett använder man väl samma mediciner som för vitaprick.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Oodinum är en "dinoflagellat" och det finns medel som innehåller koppar tex Sera oodinopur men det blir kostsamt och och jobb att hålla rätt kopparhalt i vattnet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej slugg !

            Metylenblått är inte verksamt mot Oodinium.
            Vanligaste behandlingen sker med kopparsulfat,(1,5 mg/L).Eller
            använd tex ett Zoobutiks-preparat för att utrota snäckor,(som innehåller kopparsulfat).Dosera noga efter tillverkarens anvisning.
            Behandlingens längd 5-10 dagar.
            Metronidazole,(Flagyl),är en nyare behandlingsmetod. Doseras 1-1,5g till 100L i 5 dagar. Obs! att återfall i sjukdomen är vanligt då parasiten bildar vilokapslar,(sporer),som kläcker när kopparhalten sjunker vid återupptagna vattenbyten.
            Säkrast behandlar man fiskar i ett "rent" akvarium utan inredning eller bottengrus.Där kan inte vilosporer gömma sig undan behandlingen.
            Jag har behandlat fiskar med blandade resultat,en del arter tål inte koppar.Vad som gäller för Kampfisk vet jag ej.
            MVH



            Lisa

            Kommentar

            • slugg
              • May 2004
              • 19

              #7
              Stort tack för alla svar!
              /slugg
              ch

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Frågan om huruvida kampfiskar tål kopparhaltiga läkemedel eller ej har diskuterats på IBC:s forum (det gällde då vildformer från mjuka/sura vatten). Åsikten att det går bra verkade överväga. /Mvh Cecilia

                Kommentar

                Arbetssätt...