Pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebj
    • August 2004
    • 1

    Pricksjukan

    Jag har 5 praktbotia varav 2 fått pricksjukan. Har behandlat med i-Cellin 2 ggr. och vattenbyten, undrar nu om "prickarna" på botierna kommer att försvinna eller måste jag behandla ytterligare??
    Smittar dom fortfarande eller kan dom gå kvar bland dom andra fiskarna??
  • jocke120
    • April 2004
    • 120

    #2
    om du har köpt ett medel som ska hjälpa ska du bara följa instruktionerna sen ska det vara bra men för att undvika sjukdomar ska du byta vatten minst en gång per vecka

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Just det medlet du pratar om har jag inte den blekaste om hur det fungerar. Jag har haft Waterlifes Protozin, som fungerat utmärkt, och JBLs Punktol, oxå till full belåtenhet.

      När jag kört med Protozin har jag medicinerat i tre dagar på raken sedan gjort uppehåll i två dagar och kört en sista dos dag 6. Punktol har jag medicinerat dag 1, om det fortfarande funnits prickar kvar dag 3 har jag gjort en ny dos, likaså dag 5 om det funnits prickar kvar. Med vattenbyten emellan och även med en tillsats bakteriekultur. Följ anvisningarna på din produkt och om det inte hjälper så kontakta zooaffären. Inte bra att medicinera för mycket heller. Det finns jättemånga bra trådar här på forumet. Sök på vita pricken eller något annat sökord, kanske namnet på din medicin så får du kanske fler tips.
      Lycka till och hoppas det löser sig.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      Arbetssätt...