Håller min guppyhane på att drabbas av fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brylepudding
    • August 2004
    • 38

    Håller min guppyhane på att drabbas av fenröta?

    Hej!
    En av mina guppyhanar drar ihop sin fena med jämna mellanrum, är det för att den håller på att klibba ihop (alltså fenröta) eller är det normalt? Min andra hane samt honorna gör inte så o den hanen har också en större o längre bakfena än den ev sjuka.
    Tacksam för svar
    MVH Sandra
    3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

    54l
    7 guppy + yngel
    1 plecostomus
    2 ancistrus
    1 kuhlii

    130l
    8 leoparddanio
    20 neontetra
    2 mosaikgurami
    4 praktbotia
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Hur menar du med dra ihop? Det är nog inte fenröta för att du hade sett det väldigt tydligt.

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Att fenan klibbar ihop sig är i sig inte ett tecken på just fenröta... Snarare är det ett tecken på att det är något annat som inte stämmer. Håll lite koll på den och övriga i karet för att se hur det utvecklar sig.Andra symptom kanske?

      Kommentar

      • brylepudding
        • August 2004
        • 38

        #4
        Jo man kan säga att fenan ser ut som ett v med vid vinkel, sedan med kanske 10sek mellanrum drar den ihop fenan till ett v med liten vinkel. Den är alltså inte ihopklibbad.
        Jag har haft lite "problem" med pumpen. Jag trodde att det skulle komma med luftbubblor men i djuraffären sa de att det inte behövdes, utan var till för dekoration då dessa fiskar inte behöver "extrasyre". De sa också att jag ska sätta pumpen så långt ner som möjligt men när jag gjorde det så slutade det med att många fiskar var uppe vid ytan o såg ut att kippa efter luft. De sa att det antagligen var för skitigt i akvariet o det var dags att städa nästa v så jag städade på kvällen o rengjorde filtret morgonen efter. Men under den natten var alla fiskar uppe vid ytan så jag flyttade upp pumpen tillräckligt långt för att jag skulle se luftbubblor o det blev bättre efter en halvtimme. Jag vet inte om det var så att de inte får tillräckligt med luft eller om det bara är skitigt men nu har jag satt ner pumpen igen för att se o guppysarna är fortfarande vid ytan hela tiden fast de inte var det igår. Det skumma är att när jag hade pipen på pumpen under helt under vattnet, kanske två tre cm ner, så brukade det komma luftbubblor. Nu gör det bara det om pipen är i stort sett helt ovanför vattnet.

        Puh, långt inlägg
        3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

        54l
        7 guppy + yngel
        1 plecostomus
        2 ancistrus
        1 kuhlii

        130l
        8 leoparddanio
        20 neontetra
        2 mosaikgurami
        4 praktbotia

        Kommentar

        • catwoman
          • February 2004
          • 183

          #5
          Du satte ned pumpen så långt som möjligt säger du?? Förstod inte vad du menade med det.Vad är det för pump du har??? Har du tagit vattenprov och kollat lite olika värden? Håller sig guppyn vid ytan mycket? Står den still? Hänger med bakkroppen? Eller är det så att bara fenan är ihopklibbad?Byter du vatten regelbundet? etc. Är ngra fiskar nyinköpta?Hur stort är akvariet? Många frågor- men det kan vara bra att veta lite detaljer för att kunna gissa sig till vad problemet kan bero på.

          Kommentar

          • brylepudding
            • August 2004
            • 38

            #6
            Jag menar att pumpen inte sitter typ vid ytan utan botten. Jag har inte tagit några vattenprov. Ja, guppyn är mycket vid ytan när pumpen sitter vid botten. Den står inte still utan simmar omkring nästan hela tiden o den hänger inte med bakkroppen. Fenan är inte ihopklibbad, då skulle jag se att det är fenröta, utan den drar ihop sig med 10 sek mellanrum o när den gör det ser det ut som fenan skulle göra om han hade fenröta. Jag byter vatten regelbundet. Ja, plecostomusen är ganska ny o praktbotiorna är nya. Akvariet är 54 l. Kan det vara så att det inte får luft när de är vid ytan? Djuräffären säger nej men det ser ut så o det sker så fort pumpen är vid botten. Nu har det börjat igen för nu är neontetrorna också påväg. Är det bättre att jag har pumpen ovanför vattnet så att jag vet att det kommer luft också? Detta har väl säkert inte något att göra med fenan men det kan troligtvis vara stress då jag har haft problem två nätter i rad o om det är fenröta på väg så vill jag ju kunna medicinera innan de får det.
            3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

            54l
            7 guppy + yngel
            1 plecostomus
            2 ancistrus
            1 kuhlii

            130l
            8 leoparddanio
            20 neontetra
            2 mosaikgurami
            4 praktbotia

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              Det verkar ju nästan som om dina fiskar får otillräcklig syretillförsel av ngn anledning eftersom du säger att de är uppe vid ytan. Om jag vore du skulle jag testa vattnet oxå för att se om vattnet orsakar problem för fiskarna.Det kan du säkert göra i zooaffären gratis. Din pump-sätter den vattenytan i rörelse tillräckligt så att de får syre?jag undrar fortfarande vad det är för pump du har. Märke?

              Kommentar

              • brylepudding
                • August 2004
                • 38

                #8
                Ja, det är ju det jag säger men djursjukhuset o djuraffären säger att det inte stämmer. Ska jag testa pH-värdet eller finns det mer saker man kan kolla? Ja, nu har pumpen ju slutat att fungera så att det kommer luftbubblor när den sitter med pipen under vattnet men det kommer syre när den är ovanför vattnet. Eller menar du om pumpen är stark nog eller nå? Den är stark nog för att få växterna i närheten att svaja. Jag vet inte vad det är för pump, akvariet o tillbehören är köpta begagnade så jag har ingen låda. Ska jag sätta pumpen ovanför vattnet igen så att det kommer syre? Då simmar alla fiskar runt som de alltid har gjort. Jag la i två syretabletter som ska syresätta sammanlagt 20 l vatten, har 54 liters, bara för att kolla om det hjälpte men det gjorde nog inte det för de är fortfarande vid ytan. Dock bara guppysarna o någon enstaka leoparddanio då o då. Jag vet ju inte om de simmar runt som vanligt när pumpen är uppe för att de är rädda men det tror jag ju inte eftersom att de simmar fram till den. Leoparddaniorna brukar simma in i strömmen så att de flyger iväg o leka på så sätt. i djuraffären testade hon så att den fungerade, att det pumpade bra med vatten, o hon sa att den pumpade starkt med vatten. Hon sa också att pumpen ska sitta så långt ner mot botten som möjligt men jag fick ingen förklaring till varför pumpen har slutat pumpa "luft". Det är alltså en slang som är kopplad till pumpen som leder till utsidan o hon sa att jag bara behöver ha den om jag har diskusar eller fiskar som behöver mycket värme då det kommer mer syre då så hon sa att jag inte skulle ha den i pumpen utan bara sätta den nära botten.
                3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

                54l
                7 guppy + yngel
                1 plecostomus
                2 ancistrus
                1 kuhlii

                130l
                8 leoparddanio
                20 neontetra
                2 mosaikgurami
                4 praktbotia

                Kommentar

                • brylepudding
                  • August 2004
                  • 38

                  #9
                  Tänkte bara berätta att jag har fått svar på varför firren drar ihop fenan: han leker.
                  3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

                  54l
                  7 guppy + yngel
                  1 plecostomus
                  2 ancistrus
                  1 kuhlii

                  130l
                  8 leoparddanio
                  20 neontetra
                  2 mosaikgurami
                  4 praktbotia

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Se till att pumpen sitter så att du får rejäl ytvattenrörelse så blir det tillräckligt syre i vattnet. Extraslangen ska du inte använda till dina fiskar. Dina danio är ytfiskar och håller mest till i övre delen av karet. Guppy gillar också att vara högt uppe även om de letar mat i hela karet. När guppyhanar visar upp sig för honorna eller varandra så drar de ihop stjärtfenan och höjer ryggfenan samtidigt som de böjer sig och liksom skakar på kroppen.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • brylepudding
                      • August 2004
                      • 38

                      #11
                      Men om jag inte har i extraslangen så är alla uppe vid ytan o ser ut att ta luft. Om jag har den i är de uppe vid ytan men simmar omkring som vanligt i hela karet.
                      Jo, att den visar upp sig var precis vad de sa i djuraffären =)
                      3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

                      54l
                      7 guppy + yngel
                      1 plecostomus
                      2 ancistrus
                      1 kuhlii

                      130l
                      8 leoparddanio
                      20 neontetra
                      2 mosaikgurami
                      4 praktbotia

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Har du alla dessa fiskar du räknar upp i ett 54-liters akvarium? Då är det inte undra på att det blir syrebrist. Det är alldeles för många och framför allt blir vissa för stora för ett så litet kar. Guramisarna, plecon och praktbotiorna kommer att behöva ett större kar och det ganska snart. Dags att planera för ett stort kar med andra ord.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • brylepudding
                          • August 2004
                          • 38

                          #13
                          Ja, jag har ett 130l som inte är igång som ska startas under veckan. Det ska bara vara guppysar i 54l hade jag tänkt...
                          De sa på djuraffären att det inte är för mycket fisk men då jag visste att vissa skulle växa mycket köpte jag ett större akv. Förresten, jag har guppyyngel i karet, såg det idag. Kommer leoparddaniorna eller praktbotiorna att äta upp dem?
                          3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

                          54l
                          7 guppy + yngel
                          1 plecostomus
                          2 ancistrus
                          1 kuhlii

                          130l
                          8 leoparddanio
                          20 neontetra
                          2 mosaikgurami
                          4 praktbotia

                          Kommentar

                          • klara
                            • September 2002
                            • 1112

                            #14
                            Heja! Ännu en som kommer att ha fler akvarium än möbler i huset till slut. ;O) Jättebra att du köper större och delar upp fiskarna lite. Plecon blir nog glad av att få större den också.

                            Den djuraffären ger jag inte mycket för om de sa så till dig. Grovt räknat 1 cm vuxen fisk per liter vatten... om du räknar på det får du se vad du behöver för storlek på kar. Sedan behöver simglada fiskar mer plats än fiskar som är lugnare av sig.

                            Både daniorna, neonerna (vuxna) och praktisarna sätter i sig yngel. Hur det är med guramis vet jag inte. Antingen får du skaffa en flyt- eller nätkasse att ha ynglen i eller får du låta de andra fiskarna ha lite kalas. Om ca 28 dagar får du en ny kull yngel.
                            /Klara
                            ------------------------
                            Min hemsida
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Gurami äter ALLT. Till och med gurka.

                              Jag har lärt mig att munstycket/utblåset på pumpen skall vara ca 1,5 cm under vattenytan. Syret skapas när vattenytan kommer i rörelse. Sitter pumpen för långt ned i akvariet blir det ingen ytrörelse.
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...