rödmunstetra med vita prickar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    rödmunstetra med vita prickar!

    hej. för någon dag sen såg jag att en av mina rödmunstetror hade vita prickar på kroppen. dagen därpå hällde jag i salt och bikarbonat (mammas blandning) i hopp om att det skulle gå över. Prickarna har inte försvunnit idag och vad ska jag göra nu?! Tidigare när jag observerat vita prickar på fiskar har jag hällt i ektozon, bör jag göra det nu också? (med tanke på att jag redan hällt i salt alltså).. Senaste vattenbytet var förra veckan och tempen är 27-28 grader. 100l.

    tacksam för svar

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Vita prickar brukar innebära vitapricksjukan... detta kräver speciell medicin och det brukar vara rätt bråttom att börja med den.
    Saltet kan kanske fungera som någonsort broms i sjukdomsförloppet... men jag är tveksam.. Däremot brukar jag använda salt efter medicineringen, eftersom det hjälper slemskiktet på kroppen att läka efter skadorna...

    Varför din mamma tyckte att du skulle ha i bikarbonat förstår jag inte. Det använder man för att höja kH värdet till vissa sorters fiskar, men definitivt inte till tetror... Tyvärr finns det en risk för att höjningen av kH och förmodligen pH har stressat fiskarna ytterligare. Vitaprick utlöses ofta av stress .....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm.. okej
      på måndag blir det alltså ett besök i fiskaffären och inhandla medicin! tack för svar.

      grejen med mammas blandning är att när jag hade mitt lilla 25l akvarium hade jag alltid i den bladningen efter vattenbyte, eftersom min bror (som har haft fiskar) sa att man skulle göra så.

      en sista grej, vilket är bäst; Ektozon eller vanligt grovt jodfritt havssalt?!

      tacksamför svar
      Lena Maria
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      Arbetssätt...