Simblåseförlamning av vattenbyte?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

    Simblåseförlamning av vattenbyte?!

    För ca en månad sen hade jag problem med att mina guppys fick simblåseförlamning. Detta skedde dock efter det att nya honor planterats in och jag antog att det var orsaken. Nu har en ny epedemi utbrutit bland mina svärdbäraryngel. Dessa går tillsammans med ancistrus-, pansarmal- och beaufortia leveretti-yngel. Malarna visar inga som helst symptom men jag har snart förlorat 30 svärdbäraryngel, och detta inom loppet av en vecka! Det enda som gjorts är ett vattenbyte, inga nya fiskar el. dyl. Alla vattenvärden är bra och det finns inget avvikande i övrigt.

    Kan det uppkomma av ett vattenbyte trots att allt gått till som vanligt och värderna är sig lika?

    Sen funderar jag åxå på om det blivit vanligare. Läst några inlägg och konstaterat att det måste vara ganska många som drabbats av förlamningen, fler än normalt tycker jag. Någon som håller med eller är det bara jag som tycker det står mer för att jag själv är drabbad? Kan detta isf ha att göra med höga temperaturer? Bara en liten teori jag fick inatt när jag låg och grubblade lite..
    Mina åsikter är just bara åsikter...
Arbetssätt...