Snälla, hjälp vad har mitt akvarium drabbats av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    #16
    OK, tack för det svaret, då behöver jag inte vara så bekymrad över om temperaturen går upp igen. Hursom helst så har inga fler fiskar dött än så länge iallafall "peppar, peppar" så det är väl bara att avvakta och se vad som händer.
    Katti

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Det är ju definitivt inte överbefolkat. Puh vilken tur att jag inte anklagade dig för det. Precis som dgglof skriver så kan jag inte heller med hela min nybörjarerfarenhet (!) tänka mig att det är temperaturen.

      Ta med dig ett vattenprov i nån liten burk till akvarieaffären. Då kan ju de garantera att det inte är nåt fel på vattnet i alla fall.

      Du gör inte fel när du pytsar i Nitrivec. Det står faktiskt på förpackningen att man skall använda det vid vattenbyten sen är det ju upp till var och en att avgöra om det behövs eller inte.

      Hoppas att allt går bra i fortsättningen och att resten klarar sig.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #18
        Jag ska göra ett nytt vattenbyte idag och sätta i 1 eller 2 grader kallare vatten än jag brukar ha och så är det bara att hoppas på att ingen fler dör. Sen får jag se hur jag gör med nitrivecen , jag tror att jag kör med det den här gången iallafall för att vara på den säkra sidan.
        Katti

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #19
          jaha, jag bytte vatten i går och använde både aquatan och nitrivec som jag alltid gör och i morse så hittade jag en till död ballongmolly, jag vet inte om dom kanske är extremt känsliga eller vad det nu är men jag kommer inte att köpa fler ballongmolly iallafall. Jag hoppas verkligen att inga fler fiskar dör för mig, det jobbiga är ju att jag inte vet vad det beror på, om det är något jag gör fel eller ?!

          Nåja det verkar inte vara så mycket jag kan göra iallafall mer än att avvakta och se vad som händer, suck!
          Katti

          Kommentar

          • homer_simpson
            • March 2004
            • 4

            #20
            hehe ja läste visst fel... men han sa ju att hans doppvärmare va paj för han hade tappat dn i golvet...

            Kommentar

            • homer_simpson
              • March 2004
              • 4

              #21
              fan nu skrev jag fel igen... ja läste på ett annat ställe o skrev här. vilken amatör jag är

              Kommentar

              • gogar
                • November 2003
                • 365

                #22
                Nikki: Ballongmolly är ju en ganska hårt odlad variant så de är nog tyvärr bra mycket känsligare än "vanligt" formade mollys. Mollys kan ju också må bättre av en liten salttillsats - men det brukar nästan aldrig vara nödvändigt med svensksålda eller odlade mollys. Tror tyvärr det har med deras odlade form att göra. (jmf. slöjstjärtar eller teleskopögon) De ser ju inte ut att kunna simma ordentligt heller.....
                Mvh Håkan
                - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                Kommentar

                • nikki
                  • May 2004
                  • 224

                  #23
                  Jaha, så var det bara en liten molly kvar, ännu en molly har dött ikväll, jag antar att dom är känsligare än andra fiskar men det lustiga är att jag har haft dom ett bra tag och dom har inte verkat sjuka på något sätt och så helt plötsligt så dör allihopa.

                  Jag kommer då inte köpa dessa fiskar mer. Jag får snart ett större akvarium och då funderar jag på att pröva på dvärgciklider i stället.
                  Katti

                  Kommentar

                  Arbetssätt...