Naftalin? (LÅNGT inlägg)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #31
    Kramfors: Att många problem beror på dålig skötsel har du säkert rätt i. Men att påstå att folk med dyrare fisk troligen tar hand om dom bättre än folk med billig fisk är väl ändå att ta i.
    Varför medicinera guppy mm om medicinen är dyrare än fisken? Ja du, det räcker väl med att säga att det är levande varelser. Jag tycker att har man köpt fisk, billig eller dyr, så är man skyldig att ta hand om dom även om det kostar några kronor. Annars ska man nog inte skaffa fisk eller något annat djur för den delen. Sen blir det iofs en bedömning från fall till fall hur dålig fisken är.
    Behandlar jag en fisk är det för fiskens och min skull.
    Jag har väl inte föreslagit formalin till någon?

    Mvh Erik

    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #32
      Ofta har medicinering ingen efekt på sikt då det kan vara andra grundläggande orsaker till sjukdomen.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #33
        Eftersom ytterligare två av de kvarvarande tre fiskarna låg på botten ikväll och såg erbarmliga ut, så tog jag dem av daga, och har nu bestämt mig för att omsorgsfullt starta om akvariet. Det känns lite trist att lekande och till synes helt friska ancistrusar åker med, och helt friska neontetror likaså, men de kan ju bära på denna bakterie. Och att skicka ned dem i någon annans kar med allt vad det kan innebära vågar jag inte.

        Medicinering på det lilla som är kvar känns meningslöst, i synnerhet som jag famlar i blindo.

        Tack för alla som gett goda råd. Jag återkommer säkert om några veckor med frågor om akvariegrus som varit i ugnen på 300 graders värme i två timmar är fritt från bakterier och andra levande väsen, eller om det räcker med att bada filter med pump i 96% sprit över natten för att det skall ha tagit död på allt och andra sådana frågor.

        Sedan får vi hoppas att tiden går fort till Bollmoras storauktion så man får fylla på karet lite.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #34
          swetrot: Men hallå, det finns alltid plats för ett till akvarium Varför inte skaffa ett nytt akvarium åt neoner och ancistrusar?
          Nog för att man tänker sjukdom men det kan ju vara vattnet som spökar.....

          Mvh Erik
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #35
            Jag tror inte att det är vattnet som spökar. Värdena ligger lite för stabilt för det, och Stockholmskt kranvatten innehåller inget giftigt för någon annan här i stan.

            Ett akvarium till vore skoj, men det räcker ju med att en enda växt, håv, vattenslang eller liknande råkar vandra över från "fel" akvarium till det nya, så har jag detta skit igen. Inte värt risken tycker jag.

            Kommentar

            Arbetssätt...