Naftalin? (LÅNGT inlägg)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Naftalin? (LÅNGT inlägg)

    Låt oss börja med en bakgrund:
    För drygt ett år sedan skaffade jag akvarium. 200l. Precis vad som för plats i vardagsrummet om julgranen får flytta in i bilioteket. Sedan så tänkte jag att nu skall jag börja med något enkelt, så jag började med levandefödare. Då började helvete nummer ett. (Helvete nummer två uppstod när jag fick för mig att jag skulle ha mycket snabbväxande växter i mitt kar, trots dassig belysning, ingen CO2 och extremt begränsade kunskaper om gödning).

    Utan att göra en lång historia onödigt lång, så fick jag ikväll ett samtal från akvarieklubbens odlingsansvarige, och vid en snabb blick på mitt akvarium, så kan jag inte inse något annat än att jag är ovanligt misslyckad som akvarist. I mitt kar simmar nu, utav släktet levandefödare: 1 svärdbärarhane, 1 Mollyhane och 1 Platyhona. Därtill något tiotal mer eller mindre stora yngel som dock är långt ifrån stora, och förmodligen blir de väl inte det heller. Utöver dessa finns där också 8st neontetra (av de 10 som köptes första dagen) samt 7st Ancistrus (köpta som små yngel för ett år sedan) + ett litet yngel som satt på ett valisneriablad till min stora glädje, men det är nog fött efter den sista Juni. (Har dock ingen aning om var de lekt, eller vilka. Har inte märkt något sådant alls).

    Jag försökte räkna efter, och jag tror inte att jag överdriver om jag påstår att jag på ett drygt år tagit livet av levandefödare för sisådär 1500:-. (60st Svärdbärare varav 4st VF, 20st Platy, 50st guppy och 20st Molly ungefär) trots att jag köpt tre flaskor protozin och två flaskor eSHa 2000. Medicinen har hjälpt några veckor, men sedan har sjukdomen kommit tillbaka hos fiskarna. De kliar sig, blir utmärglade, fenorna klibbar samman, och så ser de ut som svältdrabbat barn i Afrika innan de dör. Processen tar allt mellan 2 dagar och 2 veckor. (Ibland skyndar jag på det hela när det drar ut på tiden).

    Jag köpte nytt filter (Fluval 4+) och vattentester (Har aldrig hittat någon nitrit, och pH ligger stabilt strax över 7). Jag har bytt foder (testat det mesta till Zoo-affärernas stora glädje). Jag har försökt med salt, vattenbyten, saltbad, stark medicinering i flajlådor, medicinering enligt råd på flaskan, medicinering enligt råd på nätet, medicinering enligt eget schema, karantän och understundom en bön till vår herre att skona mina fiskar. Inget har hjälpt. Men neontetra och Ancistrus trivs som fisken i vattnet... :-)
    2st Gibbiceps växte snart ur karet, och såldes. De trivdes. Och Skunkbotiorna som fixade min snigelinvasion trivdes de med innan de såldes vidare. Det är bara levandefödare som dör.

    Så läste jag någonstans, har glömt var, om Naftalin som tydligen skall vara någon slags "sprutt-i-bang-bang" när det gäller att slå ut parasiter som inte vill ge med sig på annat sätt. Men det skall tydligen lukta som djävulen själv. Någon som kan något om det? Vet var man får tag på det? Kan rekommendera det?

    Alternativet är nog att jag avvecklar mina tankar om lätta levandefödare och ger mig på att odla något som ser riktigt svårt ut istället. Det lär ju inte vara svårare än att få mina levandefödare att hålla sig vid liv.

    (Helvete nummer två har resulterat i att av växter och gödning för bortemot en tusenlapp så har jag nu bara jättevalisneria och en liten svärdsplanta. Jättevalisnerian är dock c:a 200st idag, alla komna ur EN moderplanta. Det är en tät skog av deras långa blad, och över allt ligger massor av gröna trådalger som för tillfället fungerar mest som javamossa åt de yngel som finns. Jag tar bort en massa varje vecka, men det kommer snabbt tillbaka).
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Naftalin känner jag mest till som ett illaluktande medel mot "icke-akvaristiska" malar. Jag har en gammal antik kista som fortfarande luktar Naftalin trots att den är väl vädrad och ommålad. Senast jag träffade på lukten var vid ett besök i Filippinerna - där man fortfarande är van vid lukten. Naftalin är något som jag inte ens skulle tänka på samtidigt som akvarier...
    Men jag har ju kritiserat formalin i tidigare trådar...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Zuma
      • June 2003
      • 117

      #3
      Swetrot: Kanske skulle du ta bort alla fiskar, starta om på nytt och försöka få tag i svenskodlade levandefödare. Jag tror att det skulle lyckas bättre då.
      530
      Altumscalarer
      Tuppkammsciklider
      Flaggciklider
      C Adolfi

      250
      Discus
      Kardinarltetror
      A cacatoides
      C Panda

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej swetrot !

        Det var som tusan vilken otur du har haft.
        Är det inte Formalin du menar i stället för Naftalin ?
        Formalin är det som används mot de flesta fiskparasiter.
        MVH
        Lisa

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Jo, formalin är det nog. Var hittar jag det? Hur använder jag det?

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej swetrot !

            Problemen med dina fiskar har pågått under en längre tid, och vållat dig mycket besvär. Jag föreslår att du vänder dig till Statens veterinärmedicinska anstalt i Uppsala och får en korrekt diagnos ställd av fiskenheten.
            www.sva.se Tel; 018-67 40 00 vx
            Behandlingen kan vara formalinbad,men beroende på sjukdomsalstraren så kan det finnas andra behandlingsalternativ.
            Med en säker diagnos blir "elakingen" lättare att bekämpa !
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              swetrot: Hur länge har dom gått i akv när dom blir dåliga? Har du använt något vattenberedningsmedel tex aquasafe?

              Mvh Erik
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Formalin är bra mot mjukkroppade saker som sitter utanpå fisken (plattmaskar, vitaprick, svamp, sammetssjuka...). Formalin är däremot totalt värdelöst mot inre problem och mot saker med tjock kroppsvägg (karplus), eftersom formalin inte kan penetrera kroppsväggen.

                Formalins effekt förstärks av malakitgrönt ("malachite green"), och åtminstone vissa vitaprickmediciner & mediciner mot gälmask är just malakitgrönt + formalin blandningar. Känns igen på den starka gröna färgen. Greenex är ett exempel på en formalin + malakitgrönt medicin.

                Formalin är giftigt, cancerframkallande, och allergiframkallande. Malakitgrönt är antingen redan förbjudet, eller kommer snart att bli det, av ungefär samma anledningar. Vissa fiskarter är mycket känsliga mot malakitgrönt. Malakitgrönt + formalin sägs inte sabba filterbakterier, men det är enligt min erfarenhet inte sant - de har effekt.

                http://www.fishdoc.co.uk/treatments/malachite.htm


                Men... Mitt tips vore att riva akvariet, slänga alla växter, låta sten & sand & utrustning soltorka ordentligt, och starta från början. Alternativt låta akvariet gå utan fisk i 3-4 veckor, gärna med en temp över 30 grader, i förhoppningen att parasiterna skall svälta ihjäl.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Finns det alltså parasiter som bara går på just ungfödare??? Det verkar ju så himla konstigt att Neontetrorna inte drabbas eftersom de egentligen är den art som inte borde trivas lika bra i ditt pH... Du har inte funderat på att helt enkelt börja med något annat i akvariet... om det nu är så att det bara är ungfödare som drabbas... men det vore ju intressant att veta vad det är som ställer till det..
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Haleli; Jag har pratat med SVA, och det var inte till mycket hjälp. De flesta var på semester, men om jag skickade en död fisk till dem så kunde de mot en avgift av rätt mycket pengar få veta vad det är framåt hösten. De trodde på andra halvan av September.

                    Eriahl: Jag har aldrig haft vattenberedningsmedel i. Engelsk sjösten plus stockholmskt kranvatten ger rätt bra värden tycker jag. De flesta fiskarna blir sjuka efter 2-3 veckor upp till 2 månader efter isättningen. Guppy är helt klart känsligast. En del fiskar har levt i ett halvår innan de blir sjuka.

                    Azur: Jag har efter en del övervägande kommit fram till att det kanske är bättre att riva det hela och börja om. Efter soltorkning, kokning, avlutning, desinficering och andeutdrivning försiktigt dra igång det igen. Det låter inte som de där tre firrarna som är kvar är värda riskerna med formalin innan jag ens vet om det kommer hjälpa.

                    Nancy: Enligt SVA finns det inte parasiter som finns på enbart ungfödare, men de är långt mycket mer mottagliga för vissa parasiter än andra fiskar. Å andra sidan finns det andra parasiter som levandefödare nästan aldrig råkar ut för. (Hon jag pratade med rabblade en massa latin). Man skall dock veta att det inte är så många fler fiskar än Neontetra och Ancistrus som gått tillsammas med mina fiskar.

                    Ikväll skall jag dock försöka rensa bort en del alger, och leta fler ancistrusyngel.

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Det är ju så pass mysko att du kanske får börja fundera på det där med Currykors :-)

                      Kul att du fått Ancistrusarna att leka i alla fall... att ynglen överlever visar ju på att du har bra värden i alla fall... Du kanske helt enkelt får starta en Ancistusodling i karet :-)
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        swetrot: Har varit med om något liknande för många år sen, i mindre omfattning, med andra arter iofs. Fattade ingenting och provade allt möjligt. Fick för mig att prova aquasafe. Simsalabim nemas problemas.... Något hände med vattnet på väg genom rören som just den arten tydligen inte uppskattade. Har oxå bra vatten egentligen, det enda som gjordes med det då var luftning innan det åkte ut till hushållen.
                        Säger inte att det är så för dig men man ska väl aldrig sluta förvånas när det gäller djur.

                        Mvh Erik
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Man kan desinficera dammar genom följande, det kan fungera även i akvarium.
                          Töm akvariet på vatten - ta bort växterna
                          Plocka i sär alla komponenter och tvätta dem med nedanstående lösningar.
                          Gör samma med gruset.

                          Använd först vatten med så mycket soda att pH ökar till 12. Tvätta
                          Skölj med rent vatten
                          Använd sedan vatten med så mycket myrsyra att pH hamnar mellan 3 - 4. Tvätta!
                          Sjölj systemet med rent vatten.
                          Jag har aldrig provat själv.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            En tanke slår mig... Du säger att det är levandefödare som dör?

                            Du har inte fått Camallanus? Har du sett några röda "trådar" vid analen på de drabbade fiskarna?

                            Kramfors: var får man tag i myrsyra? Menar du inte ättiksprit?
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Myrsyra används för enselering innom jordbruket.
                              Det går säkert med andra syror och pH höjande medel.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...