Hjälp fort snälla med sjuka tetror!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Hjälp fort snälla med sjuka tetror!!

    Kom precic hem från en 5-dagars resa och hittar mina kardinaltetror bleka och sjuka. Endel är genomskinliga nästan och de flesta "rycksimmar". Vattenvärdena är ok. Vad är på tok? Tack på förhand!
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Kanske stora temperaturväxlingar? Gör ett vattenbyte med jämn temperatur (för säkerhets skull). Se till att tempen är OK, och kolla så att inte någon för sommaren sällsynt solstråle, eller mer vanligen i åtr kallt drag, förändrar temperaturen för mycket de kommande dagarna.

    Kommentar

    • kevlargirl
      • May 2003
      • 205

      #3
      Gjorde ett "minivattenbyte" för säkerhets skull. Har ju läst att de kan vara känsliga för neonsjukan, hur ter sig det? Någon som vet hur de ser ut då? Kan ju tillägga att jag samma dag som jag reste bort inskaffade tre silverhajar, men allt var frid och fröjd när jag åkte. Kardinalerna stimmade inte ens pga hajarna som jag hade förväntat mig. Kan de ändå ha blivit stressade av dessa och framkallat detta tillstånd? Vattnet ser skitigt ut också, partiklar svävar runt. Vad jag misstänker är några fiskben ligger på botten, så jag antar att en och annan tetra har dukat under redan (hade 20 st, tror att det är några färre nu). Ska aldrig resa bort igen... Ändå har de fått mat en gång under tiden jag var borta, och vattenbyte är det dags för först på söndag...

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Neonsjukan är en sjukdom som sätter sig i musklerna på fiskarna. Det ser ut som om det röda bandet på fiskarna löses upp. Det kan även bildas som lite "möggel" utanpå området.
        Om det sker är det bara att avliva fisken, den kommer ändå inte bli frisk. Och om den inte avlägsnas från akvariumet, så smittar den de andra.
        Har du kontrollerat nitritvärdet, om du nu har döda fiskar i akvariumet? Mindre, men täta vattenbyten några dar kan nog vara bra.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...