Hjälp? konstig fisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    #16
    Mega light: Det har varit många guldfiskdiskussioner på sistone så bägaren börjar väl rinna över antar jag...
    Men om du läser mellan raderna av gnäll så hittar du en del fakta som inte är helt galna. Indirekt så kan det vara storleken på karet som har gjort fisken sjuk, det brukar vara väldigt svårt att hålla en bra vattenkvalitet i små akvarier, speciellt då det gäller guldfiskar som är som små grisar som gillar att böka i botten osv. Min gissning är att vattenkvaliteten har sjunkit snabbt av någon anledning, kanske för att maten du har gett inte har blivit uppäten utan lämnad kvar någonstans som sedan har lett till att vattnet har blivit dåligt, detta har sedan påverkat fiskens hälsa.
    Det är detta som är problemet med små akvarier, även små misstag kan leda till stora problem då vattenvolymen är liten.

    54 liter räcker tyvärr inte i längden till guldfiskar, som vanligt så fungerar det väl ett tag då fiskarna är små men det är bättre om du satsar på ett lite större akvarium på en gång så slipper du en massa extra jobb med uppstart av ett nytt akvarium och obalans och allt det där. Ett större kar är också lättare att sköta om.

    Fullvuxna guldfiskar kräver enligt zoopet 250 liter. Känns detta som ett ouppnåligt mål så skulle jag rekommendera att du startade med runt 150 liter nu när fiskarna är små, är du fortfarande intresserad av fiskarna om några år så kan du sedan uppgradera till ett ännu större, ju större desto bättre.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Mega_light
      • March 2003
      • 109

      #17
      Ja tack för svaret, jo jag vet allt det där med större akvarie är bättre har haft akvarium i typ 5 år men jag har inte möjlighet att ha ett akvarium mer än 60 liter efetrsom jag kommer bo på ett elevhem... och det får inte plats!! men växer fiskar fort då?? räcker 54 liter i typ 1-3 år för sedan när jag flyttar till lägenhet kan jag skaffa ett stort akvarium!!
      Mvh//Erica
      Vad är ballare än en fårvallare??-----> Shetland Sheepdog!!

      Kommentar

      • ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

        #18
        Frågan är väl om fiskarna lever om 1-3 år och om dem nu överlever så är det mycket möjligt att de får "men för livet", så att säga.

        En ganska vanlig svit efter att guldfiskar hållts för trångt en längre tid är att de får fel på simblåsan och det resulterar i att de bara kan ligga vid ytan.
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

        Kommentar

        • Mega_light
          • March 2003
          • 109

          #19
          kan fiskar bli förlamade?? för han ser typ förlamad ut :S
          ja men han är ju 4cm och jag har hört att slöjstjärtar växer långsamt och då borde han ju klara att bo i ett 54 liter ett år eller??
          Vad är ballare än en fårvallare??-----> Shetland Sheepdog!!

          Kommentar

          Arbetssätt...