döende barb!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagrik
    • March 2004
    • 25

    döende barb!

    Hej!
    Hade en barb som dog förra veckan. Idag bytte jag vatten och gjorde om rejält i akvariet (efter typ 3 veckors icke-bytande). Såg nu till min förvåning att en barb till har lagt sig på botten och hyperventilerar. Platyna lade sig till en början på botten, men har nu kvicknat till och rör sig som 17. Vad har hänt? Blev vattnet för rent helt plötsligt? Är barber (tiger) så känsliga att de inte klarar ett storbyte?

    MVH
    Rikard
    /Jagrik "Viva la vida aqaria"
  • Macke91
    • December 2003
    • 32

    #2
    Var du försiktig då?
    Om du byter utan hänsyn så skrämmer du fiskarna.
    Det kanske är så att han bara hämtar sig.
    Min guldgurami gömde sig bakom en rot, jag bara jaga fram honom så var allt bra igen(i och för sig gav jag honom mat också).
    Marcus

    Kommentar

    • Centurion
      • October 2003
      • 241

      #3
      Hur mycket vatten bytte du? Om man inte bytt vatten på länge tycker jag det är bäst att vara lite försiktig vid vattenbytet, byte mindre vatten än man brukar och gradvis gå tillbaka till det normala. Annars kan det bli en chock för fiskarna. Det behöver ju inte vara det som gjort fisken sjuk men kan vara en anledning.
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • Macke91
        • December 2003
        • 32

        #4
        Det har Centurion rätt i!
        Marcus

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Du bör fundera på om du har ett tillräckligt bra filter i förhållande till antalet fiskar om du får sådana här symptom. De beror ofta på att akvarievattnet innehåller ammonium (borde blivit nitrat i ett väl fungerande filtret). När du häller i kranvatten har det ett högre pH-värde och ammonium omvandlas till ammoniak. Ammoniak är mycket giftigt och ger precis de symptom du beskriver.

          Byter du lite vatten i taget blir det inte någon omvandling till ammoniak, byter du nästan allt vattnet finns det ingen ammonium kvar att omvandla. Med ett bra filter finns det ingen ammonium från början och det är det bästa.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Min (kanske begränsade) erfarenhet är att barber (i mitt fall purpurhuvudsbarber) är betydligt känsligare för stora vattenbyten än levandefödande eller äggläggande tandkarpar. Tog livet av hela stimmet en gång i tiden - mitt enda massmord. Bara för att jag böt vatten som de skulle ha varit killis...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Håller med Centurion. Om du inte bytt på tre veckor så blev det en chock för dem. I mitt kar med bl.a. tiger-, guld- och kopparbarber byter jag 50% varje vecka utan problem.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...