sjuka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna
    • May 2002
    • 38

    sjuka fiskar

    Jag har en platyhona som jag precis " tagit bort". Hon har under de 4 senaste dagarna stått alldeles under ytan och andats häftigt. De sista 2 dagarna har hon vilat på botten eller på en växt, verkar haft svårt att hålla balansen. När hon låg på botten blev hon biten av de andra fiskarna. Hon verkade även väldigt rund om buken. Är lite orolig att detta tillstånd ska drabba de andra invånarna, 1 platy, 3 guppy o 5 flying fox. Guppysarna var också lite hängiga o stod vid ytan nån dag för att sedan verka normala igen. platyhanen ser lite vitblek ut men uppför sig normalt. Guppyhanens bakfena är dock lite söndertrasad och han har nog blivit biten av nån för den ser lite blodröd ut i underkanten. Och så har hans kropp antagit en lite rosafärgad ton och hans rygg är ganska böjd.
    Flying foxen är de enda som verkar helt som vanligt.
    Jag har ett 60 lit akvarium, byter 10 lit varje vecka, tillsätter aqua safe och rengör filter 1 gång/ vecka. Har ganska många rötter. Akvariet har varit igång i ca 10 veckor. Som sagt, är orolig att fler fiskar ska bli dåliga och dö! En sista fråga,vilket sätt är bäst att avliva en fisk på? Det är ju aldrig trevlig...
    Johanna

  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    En sista fråga,vilket sätt är bäst att avliva en fisk på? Det är ju aldrig trevlig...
    Johanna


    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    I en av mina fiskböcker står det att man kan lägga fisken i riktigt kallt isvatten, antar att de dör av hjärtstillestånd omedelbart...
    Jag brukar knacka dem i skallen, som man gör med abborrarna ute på fisketuren. Snabb men lite kladdig metod.
    Spola för sjuttsingen inte ner dem på toa, vem vet hur länge de överlever i skiten! Snabb avlivning ska det vara.
    Katterna tar hand om själva "gravsättningen" . De uppskattar lite omväxling till torsk och strömming... Men de har bara fått 3 kilfläcksrasboror senaste året... Fiskarna har hållit sig vid liv trots min ömma vård.


    Ulla, med 350-liters sällskapsakvarium och 678-liters regnbågsfisk-akvarium, nystartat.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • Johanna
      • May 2002
      • 38

      #3
      isbadet var ett bra tips, garanterat okladdigt.
      /Johanna

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Lite mer hjälp till human avlivning: vodka och eterisk olja - nejlika...

        EUTHANASIA
        When you feel that the fish is suffering, the way to put them to sleep is to put them into a zip-lock sandwich bag with some tank water and a little salt and put them in the freezer. The fish goes dormant and then slips away as it freezes solid. Most of us with ponds that freeze over sooner or later find one of our fish frozen in the ice.
        There is another way, and that is using clove oil which is also used as an anesthetic (for shorter time!). "It depends on the size of the fish for the number of clove oil drops, but for under 2" fish, 10 or so drops does the job well. Put the fish in a small container (I've used drinking glasses for this) of tankwater and drop the oil in. Let the container and fish stand at room temp for 10-15 minutes, or until euthanized. The larger the fish, the more drops would be required, ime. Bev" Add 1cc Clove oil (eugenol) to 3cc of Vodka, mix and add this to a gallon of water. Put the fish in until they arent breathing anymore, then put in freezer bag in the freezer just to make absolutely sure.

        http://puregold.aquaria.net/disease/disease.htm


        Mvh, cri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hej,
          Symptomen tyder på att det skulle vara syrebrist i akvariet, kanske skall du minska på matning och öka på vattenbytena.
          Den avlivningsmetod som sannolikt är den humanaste är den som cri nämner - nämligen att lägga fisken i en burk med vatten och lite salt i frysen. Eftersom fiskar är växelvarma djur så kommer de sakta att somna in.
          Ett annat snabbt och relativt smärtfritt sätt är ju att med ett raskt snitt skära nacken av fisken.
          Att lägga dem i isbad är eller t.ex. kokande vatten är inte så humant.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...