Discus hackkycklingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Conny Andersson
    • July 2004
    • 2

    Discus hackkycklingar

    Hej, har problem med mina discusar, den största av mina 5 discusar
    härjar så pass med 3 andra ( dom minsta ) att dom har blivit sjuka.
    Dom har mörknat, gömmer sig i hörnen, skiten är vit och genomskinlig
    samt hänger i långa trådar, en har helt slutat att äta, den minsta har tillochmed fått slemavsöndring från gälarna. Sedan har jag märkt att det är något som kittlar dom ibland, dom skakar över och underfena ( vet ej vad fenorna kallas ). Vad tror/vet ni om dom här symtomen??? Själv misstänker jag bukvattensot och nån parasit eller något annat elände på gälarna/kroppen.
    Slamsuger botten och byter 20% vatten var tredje dag, har keramikrör,torv, samt filtervadd i filtret. pH7 gh5 Nitrit0 29*c.
    Har höjt salthalten till 0,2 % för gälarnas skull , hoppas det fungerar.
    Har påbörjat Flagyl 400mg/100l vatten . Vad kan/ska jag göra?
    Hjälp mig är ni snälla!!!


  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Så här skulle jag göra.
    Ta undan de tre minsta och placera dem i ett eget akvarium på ca 100 liter, med högre salthalt och temperatur (32-35 grader). Man behöver ALLTID ett karantänakvarium till diskusar, utan undantag. Det är alltid (nästan) dumt att medinicera i vanliga akvariumet. Dels går det åt mer medicin, dels kan den medicinen slå ut andra delar i biologiska balansen som du har i akvariumet. Till sist är det bara dumt att medinicera friska djur.

    I detta akvarium kan du dessutom lättare ge dem mat så att de växer till sig. Sedan när de är "fitt for fight" igen, så kan du prova att sätta tillbaka dem. Men kom ihåg att möblera om ganska kraftigt i akvariumet då. Detta för att de som är i akvariumet inte skall ha någon fördel av att kunna inredningen. Det är viktigt.

    Hoppas att du klarar av att rädda de sjuka fiskarna.
    Så ett 100 liters kar speciellt för dina tre mindre djur är bra.

    Lycka till
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Conny Andersson
      • July 2004
      • 2

      #3
      Tack för tipsen jackson, ska genast skaffa ett kar till.

      Kommentar

      Arbetssätt...