Kan någon ge mig lite råd ang "Ektozon"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Kan någon ge mig lite råd ang "Ektozon"??

    Min fjärilsciklid har fått en liten vit "plupp" (ca 1-2mm) vid ena näsborren och genom att ha läst på lite så tror jag att det handlar om svamp. Eftersom jag ganska nyligt har börjat med akvariehobbyn så gick jag och pratade med ägaren i zoo-affären här brevid, som jag dock inte har så bra erfarenheter av sedan tidigare, men i brist på annat så gick jag dit. Jag fick med mig ett medel som heter Ektozon hem. Gubben i affären sa att jag skulle hålla fisken i en håv och liksom gnida in medlet på stället med svampen.

    När jag kom hem började jag läsa på informationen som följde med preparatet och där står det att man bara ska anväda "gnidningsmetoden" på stora och kraftiga fiskar. Detta gjorde mig fundersam eftersom min fjärilsciklid är ganska liten, ca 3,5 cm utan stjärtfenan (fast hon är pigg och äter som vanligt). I anvisningen står det att man annars kan hälla i drygt en tesked av medlet i akvariet per 50L vatten och att det då gör verkan. Men då är jag rädd att jag tar död på bakteriefloran i akvariet + att andra fiskar kan ta skada av medlet.

    <font color="blue">Är det någon som kan hjälpa mig och tipsa om hur jag ska göra..?</font id="blue"> Har hört att svamp är väldigt smittsamt, men gubben i affären sa att det inte var det och att fisken kunde gå kvar i akvariet... Så nu känner jag mig duktigt villrådig. <font color="green">Ektozon innehåller Natrium perboricum, Kalium chloricum, Magnesiumperoxid och Natriumchlorid. </font id="green">
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    #2
    Men snälla nån - kan ingen hjälpa mig??
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ta fisken i håven och använd en tops doppad i saltlösning och ta bort "svampen".
      Ha i salt i vattnet.
      Som regel får inte en fisk svamp utan orsak, den kan vara sår efter parasit angrepp eller mekaniska skador.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...