Användande av medeciner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ce
    • January 2003
    • 20

    Användande av medeciner

    Fick en bok på min födelsedag som heter back to nature diskus.
    En utomordentligt bra bok för övrigt.
    Men när det gäller medecinering av parasiter och gälmask står det att man inte kan använda formalin eller kaliumpermanganat i ett akvarie med grus och växter i. Ar det någon som vet varför? Är det för att växterna tar stryk eller?
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej ce !

    Kaliumpermanganat används mot svampangrepp.Har aldrig hört talas om att det skulle vara verksamt mot gälparasiter.Badtid 10-30 min.,så det är mera praktiskt att bada i tex. en hink.Förmodligen dör alla växter av det.
    Formalin skall du vara försiktig med.Det kan ge dig allergier.Nyare behandlingar mot gälparasiter är Droncit,(praziquantel), eller Flubenol.Formalin vanligen 25 ppm, brukar doseras direkt i akvariet med växter o allt vid sk. hudgrumling,tex Costia,så visst går det.Ingen större vits att bada mot hudparasiter utanför akvariet och sedan sätta tillbaks fisken till parasiterna !
    MVH
    Lisa

    Kommentar

    • ce
      • January 2003
      • 20

      #3
      Tack för svaret. Har hört om något som uv ljus är det någon som vet om det är samma som ozonisator det är någon bakteriedödande maskin av något slag tror jag. Vad kan vara lämpligt som ett litet medicinskåp att ha för medeciner när det gäller diskus.

      Ce

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        har en discus som bara andes med en gäla och köpte octozin i fisk affäran skall man andvända det i karet eller lyfta över den sjuka discus i ett annat kar eller alla eller skall man doserer i karet
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #5
          Hej janne dansk !

          Under förutsättningen att din diagnos är rätt;
          Gälparasiten Dactylogyrus lägger ägg. Du kan bara behandla bort de maskar som sitter på gälarna.Tre behandlingar med en veckas mellanrum är nödvändigt för att bryta förloppet med äggläggande gälparasiter.
          Ingen medicin är verksam mot äggen.
          Jag misstänker att du har mer än en Discus i akvariet,alla har nog smittats men kanhända med olika stora angrepp.
          Octozin vet jag inget om,är preparatet verksamt mot parasiten ?
          Bad utanför akvariet är bättre om det är möjligt.Då slår du ju inte ut några filterbakterier.
          MVH
          Lisa

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            der står på burken flagallated protozoa
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Hej janne dansk !

              Octozin är inte verksamt mot gälparasiten Dactylogyrus !
              Jag kollade upp preparatet efter ditt förra inlägg.
              MVH
              Lisa

              Kommentar

              Arbetssätt...