Mystisk sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Minova
    • April 2004
    • 6

    Mystisk sjukdom


    Hej!

    Köpte ett akvarium helt nytt i februari detta år. gjorde allt enligt föreskrifterna méd vatten och isättning av fisk m.m
    köpte fyr platys tio neontetror och en mal samt tre stycken svärdbärare en hane och två honor.modell dammsugare.
    Nu har tre av platysarna dött en neonteetra och malen.
    Det börjar med att dom alla har blivit mer och mer ointresserade och slöa. dom äter men inte mycket. Sen så vecklar dom inte ut fenorna utan simmar bara med stjärtfenan.dyker mot botten och ligger kvar där.lixom som att dom inte orkar simma upp.

    allt detta har skett inom loppet av ca 4-5 månader.har ca 10 platy yngel som verkar må hur bra som helst.Dom som är svagare borde väl känna om det är fel på vattnet.Har även gjort ph- test och nitrat test i zoo affären han sa att det var helt ok.

    Nu har jag köpt en eldstjärt som har börjar uppvisa liknade symptom för bara några dagar sedan.Även fst han verkade piggare idag. Han har även någonting vitt längst ut på fenorna inga prickar utan mest som om man doppat fenorna i vit målarfärg.

    Snälla jag behöver snabba svar innan fler dör och vad det kan vara för nogon typ av sjukdom eller bara kanske ålder. Och vad man kan göra åt det.

    Tack så otroligt mycket på förhand. Minova
  • Minova
    • April 2004
    • 6

    #2

    Snälla är det ingen som har något bra svar eller lösning? Jag månar verkligen om mina fiskar och vill att de ska ha det bra.

    Har satt i nytt grus, sten, en ny växt och bytt ca 1/3 del av vattnet de verkar lite piggare även eldsjtärten även fast det vita på fenorna är kvar.

    Minova

    Kommentar

    • Haleli
      • August 2003
      • 413

      #3
      Hej Minova !

      Hur ofta och hur stora delvattenbyten har du utfört i ditt akvarium sedan uppstarten ?
      Vad har du för filter,akvariestorlek,vad matar du med,växter, temperatur, mm. mm ? Har du mätt nitrit ? Skall någon kunna ge dig råd måste du berätta mer ! Men tillsvidare, byt 20-30% av vattnet dagligen under ett par dagar för att ge fiskarna en bra vattenkvalite.
      MVH
      Lisa

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Håller helt med Haleli.

        Jag skulle fortsatt byta rätt mycket vatten en period, kanske så mycket som 1/4 varje dag i ett par veckor. Fortsätt därefter med ett ordentligt vattenbyte en gång i veckan tills de mår bra. Vattenbyte är bästa medicinen.

        Kolla så du har rätt temperatur och kolla att vattnet du häller i är lagom varmt.

        Se även till att fiskarna får ordentligt med mat, ge dem gärna mat flera gånger om dagen, men ganska lite i taget. Se till att alla får sin bit. Blir det någon mat kvar på bottnen så ta bort den.

        Låt inte filtret bli för skitigt, men det är inte bra om det är för rent heller. Om det är skumgummipatron, ta upp och krama ur den en gång i veckan men skölj den inte.

        Fiskarna mår inte bra om de bor för trångt, 1 cm fisk per liter vatten är lagom.

        Det är egentligen inget onormalt att förlora hälften av nyköpta fiskarna första halvåret, det är hårt för dem att snabbodlas och sedan flyttas runt mellan olika akvarier. Dina yngel har däremot mycket bättre start i livet.

        Yngel tål oftast sämre förhållande än vuxna så det säger inte så mycket.

        Kommentar

        • Minova
          • April 2004
          • 6

          #5

          Ok jag ska prova med täta vattenbyten.

          Akvariumet är ett 75liters har väl bytt vatten första gången ca 2 månader efter uppstarten sedan 1-2 gånger men aldrig ehlt utan bara ca 2/3 delar åt gången.
          Filtret är ett skumgummifilter inbyggt i cirkulations pumpen
          har två st svärdplantor och en liten tjockbladsväxt

          ca 26 grader i vattnet och matar med Tetra Menu

          jag var i fiskaffären och han tog ett ph prov och något mer som jag antod var nitrit halten.Men det var ok, detta var för ca tre veckor sedan.

          Dom verkar bättre nu faktiskt men tror ni att min eldstjärt kan ha svamp`? eller vad kan de "vitdoppade" fenorna betyda?

          Minova

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej Minova !

            Om jag förstår ditt svar rätt så har du gjort delvattenbyten endast 2 ggr sedan du startade akvariet.Delvattenbyten utförs bättre varje vecka med ca 25-30% varje gång. Det är bättre att göra täta mindre vattenbyten än stora mer sällan. Om du förbättrar dina rutiner så försvinner nog problemet med vita fenkanter.Jag tror inte att det är svamp.
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • Minova
              • April 2004
              • 6

              #7

              Hej!

              idag var jag och köpte en vattenberedare som bryter ner klor ifrån kranvattnet...kanske blir bättre nu och pratade med zoohandlaren och han sa att de vita kanterna var tecken på att eldstjärten var ett ungt exemplar..!

              Tror nog att problemen kan lösa sig nu!

              Tack för alla svar!

              Minova

              Kommentar

              • gneta
                • June 2004
                • 44

                #8
                Låter som samma problem med fiskarna som jag hade från början trots att det sköttes exemplariskt med delvattenbyten osv. Samma symtom, det dog någon fisk nu och då. De blev slöa och "knep" med fenorna, kunde liksom inte simma så bra. Annars inga synliga symtom. På djuraffäen förstod de precis. Vi köpte där en medicin som heter STERAZIN som vi gav i ett antal dagar. Sedan dess har ingen av fiskarna insjuknat.
                Gneta

                Kommentar

                • Minova
                  • April 2004
                  • 6

                  #9

                  Jaha...varför gav ni den då? vad var det för "sjukdom"???
                  Mina fiskar verkar bättre nu och vattnet är mycket klarare. Men vi får se vad som händer ibland så visar min sista platy de här symptomen.Men den kan ju vara gammal...den kom ju med de första fiskarna jag köpte.

                  ska meddela hur det går.!

                  Minova

                  Kommentar

                  • gneta
                    • June 2004
                    • 44

                    #10
                    Vet faktiskt inte vad det var egentligen, frågade inte. Glömde att skriva att fiskarna blev ganska bleka innan de dog oxå. Glad att de mår bra nu iallafall. Hoppas dina ska må bra nu. Jag ska hålla tummarna.
                    Gneta

                    Kommentar

                    Arbetssätt...