Vita små prickar i vattnet som irrar omkring..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    Vita små prickar i vattnet som irrar omkring..

    Hej,
    jag undrar om någon här vet vad detta kan vara för små djur (odjur). Små vita prickar och ev. maskar som irrar omkring i vattnet. Dom är typ en millimeter stora bara.
    Har hört att det kan vara tecken på dålig vattenkvalitet, men jag har bytt ganska mycket vatten nu i början då jag nyligen startat upp akvariet och inte haft fisk i det förns nu idag.

    Just nu är det ingen svärmning av dessa små djur, men dom finns där... :-(
    Är dom nyttiga eller onyttiga för akvariet? Kan man bli av med dessa?

    Mvh, Eloise.
    //Eloise.
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Det kan vara många olika sorters smådjur. Det är ingen sjukdom, snarare helt naturligt och beror inte på dålig vattenkvalitét. Vanligast är pyttesmå cyklops, de brukar följa med växterna och äts med förtjusning av alla fiskar som tycker det är lagom stor mat (dvs små fiskar).

    Det finns många sorters maskar också, men de brukar också bli uppskattad fiskmat.

    Så var lugn, de gör ingen som helst skada, tvärtom.

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Det kan även vara en parasit.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • peyman
        • May 2002
        • 416

        #4
        Har du väldigt få fiskar i ditt akvarium? eller kanske bara malar?
        Peyman Zehtab-Fard
        Uppsala

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #5
          Hej,

          Eftersom du säger att du har gjort många vattenbyte nu i början så tror jag det är luftbubblor som upp kommer vid vattenbyte. Dom är vita och ca 1mm i diameter...

          Mvh Ola
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • Mhassic
            • November 2003
            • 4

            #6
            Hej!

            Har oxå små vit/gula små kryp i mitt akvarium....tog en titt med förstorningsglaset....och inte har väl bubblor utvecklat spröt och sex ben???

            Undrar oxå om dessa är dåliga.....byter vatten typ... hälften varannan dag.....

            Någon som vet vad det är? Kvalster av något slag ..kanske??

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              eh byter du 50% av vattnet varannan dag alltid?!
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Eloise
                • November 2003
                • 80

                #8
                Hej!
                Får nog lov att hålla med "Mhassic" nu... Jag har tillräcklig erfarenhet av akvarier för att veta att det inte rör sig om luftbubblor i detta fallet.
                Jag har ett 200-liters kar med tre stora ancistrus plus 10 st Kilfläcksrasboror och fler rasboror blir det. Satsar nu på att få akvarieväxterna att växa till sig och bli fina.

                Mvh, Eloise.
                //Eloise.

                Kommentar

                • marcus_swe
                  • July 2003
                  • 483

                  #9
                  Ursäkta att jag inte håller mig til ämnet... Men jag måste säga som "lenis3"; byter du 50% av vattnet var annan dag?

                  Det skulle betyda 100 liter var annan dag - 1500 liter i månaden. Låter dyrt... (om du nu inte slipper betala vattnet - läenhet...)

                  Sen så borde det gå åt onödigt mycket gödningsmedel om du gör så.


                  Ett vattenbyte i veckan borde vara bra, särskillt med tanke på att du inte hade så mycket fiskar.

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Varken bubblor eller parasiter tror jag på. Jag borde kanske utveckla lite utförligare det jag skrev.

                    På denna sidan är en bild av en hoppkräfta (cyklops):
                    http://www.vattenriket.kristianstad.se/smakryp/plankton.htm
                    I akvarium har de ganska sällan några äggsäckar och då ser de lite annorlunda ut, tänk bort de stora svarta grejorna. Spröten nertill går inte att se med blotta ögat, däremot antennerna upptill. De kryper på växterna och glaset och hoppsimmar fritt i vattnet. De finns i nästan alla akvarier, men syns mest om man tar bort fiskarna. De är oftast från 0,2 mm till 1 mm stora.

                    Dafnier (bild finns på samma länk) är betydligt ovanligare i akvarier, de klänger inte fast på växter på samma sätt och då följer de inte med. De förökar sig mycket snabbare, men kräver å andra sidan mer mat, därför brukar de dö ut i akvarium.

                    Det finns många varianter på cyklops som kan se ut på lite olika sätt. Om man sedan går ner en storlek bland djuren finns det en hel massa, men det är ytterst små, går knappt att se utan lupp.

                    Och slutligen finns det maskar av diverse olika slag, nematoder, planarier, ringmaskar osv. Finns oftast i ganska stora mängder i filter och i sanden.

                    Alla de här smådjuren bidrar till att öka biodiversiteten i akvariet och därmed göra det stabilare och lättare att sköta.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Häpp!

                      Jag tror att det är cyclops av något slag, speciellt om de oftast hoppar runt på rutan. Jag har dessa smådjur i alla mina kar, och tror inte de är skadliga för fem öre. Där jag har småfirrar finns det inte så många cyclops, men i ett kar där jag enbart har en räka (odlingskar) har de förökat sig med rätt stor hastighet. De flesta ser ut som en vit prick med kort svans (knappt en mm långa totalt, men kroppen är max 0,5 mm lång). En del har äggsäckar. Klurar faktiskt på att sätta upp ett kar och odla dessa, borde vara ett bra foder för mindre fisk och yngel. Verkar dessutom enklare att odla än Moina, har inte haft någon verklig framgång med dem.

                      Ibland har jag hittat simmande maskar i akvarierna också, och någon form av nematod (tror jag) som kryper på glaset, oftast nära botten. De simmande maskarna liknar ofta vinägermicro, men det var längesedan jag matade med dem i något kar så jag tror inte det är sådana. Fast kanske överlever några rätt länge i karen, har inte pejl på det.

                      Well. De flesta smådjur tror jag inte är ett dugg skadliga utan i stället ett fodertillskott. Den största delen av parasiterna brukar vara så små att de knappast syns, och de som syns sitter oftast redan på någon fisk. Ser du inget på fiskarna (kolla på gälarna och analöppningen främst, ibland på ryggen) så skulle jag känna mig helt trygg.

                      Hilsen!

                      Kommentar

                      • Mhassic
                        • November 2003
                        • 4

                        #12
                        ....hm....har faktiskt rätt mycket fis i mitt lilla 112l....

                        Tackar först för svaren!!! det är norg cyklops.

                        Nu till fiskarna.

                        Har:

                        4 st marlboro red(6-8cm)
                        6 st bruna (8cm)
                        2 st blå turkosa (5cm)
                        1 st röd tukos (10cm)

                        7 st malar

                        Jag tycker det är trångt i alla fall...
                        Det är en orsak till täta vatten byten....sen matar jag rät kraftigt..för att få dem att växa.

                        Kompisen har däremot massor av vatten åtgång...

                        Han har ett 900l + två 600l vars han tömmer 80% var tredje dag!

                        De du! DYRT!! jepps!

                        Kul hobby!

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
                          Klurar faktiskt på att sätta upp ett kar och odla dessa, borde vara ett bra foder för mindre fisk och yngel. Verkar dessutom enklare att odla än Moina, har inte haft någon verklig framgång med dem.
                          Ja, cyklops är lätta att odla men avkastningen är inte stor och de förökar sig långsamt. Största fördelen är att populationen inte kraschar. Förökningen är alltid könlig och varje generation tar rätt lång tid (minst 6 veckor har jag för mig).

                          Ett enkelt sätt är att placera en stor balja utomhus, då går det alltid att fånga en liten mängd för t.ex. yngel. Jag stödmatar inte cyklopsen.

                          I sommar testar jag med dafnier i samma balja och de ger betydligt större avkastning, men deras population kommer ju att krascha när maten (algerna) tar slut. Hoppas att cyklopsen skall överleva till vintern, teoretiskt skall de ju göra det.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #14
                            dgqlof,
                            undrar om det är samma cyclops vi tänker på. De jag klurar på att odla är akvarievarianten jag har, som inte blir större än 1 mm. Den som finns vilt i Sverige har troligen andra framgångsfaktorer och blir dessutom större. I mitt 10-liters odlingskar till Amano-räkorna har det bildats en rätt bra population av "akvarie-cyclops" eller vad jag ska kalla det - dessutom alldeles utan att jag ansträngt mig. Har haft karet uppsatt i ca två veckor, och tillväxten på cyclopsen är rätt bra. Har svårt att urskilja räk-larverna från cyclopsen!! Tror att de dör ut när jag ökar salthalten för att få räk-larverna att funka. Det lär visa sig!!

                            Tack för tipsen om naturlig odling i vilket fall!! När och om jag får hus ger de säkerligen resultat!!

                            Hilsen!

                            Kommentar

                            • Black_666
                              • October 2003
                              • 475

                              #15
                              du patrik, om du lyckas få räkorna att föröka sig och bäbisarna blir vuxna är jag MYCKET intresserad... min stackars räka ser så ensam ut, och jag tänker inte åka land och rike runt för att försöka hitta något i närheten av sthlm för under 40spänn... och eftersom jag har släkt i skåne (du tycks bo i malmö om jag inte är helt off) så är jag där ibland och kan således lätt köpa ett litet gäng för att själv försöka mig på att odla. Vi skulle ju kunna byta ett gäng då och då för att få in lite nytt blod med lite mellanrum, om du är intresserad alltså.

                              På tal om ämnet, dvs dom små prickarna... jag har precis haft storstädning och kokat/skrubbat allt utom filtret och fiskarna, och har noterat dessa små prickarna jag med. Men eftersom jag har massor av små yngel så fungerar de som mat, äver neontetrorna mumsar förtjust på "prickarna". Och de föredrar helt klart prickarna framför maten, så jag stödmatar bara de andra fiskarna, finkar hur bra som helst
                              Black Molly

                              Kommentar

                              Arbetssätt...