Försvunna fiskar??? HJÄLP SNABBT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idapida
    • October 2002
    • 9

    Försvunna fiskar??? HJÄLP SNABBT!

    Hej på er alla! Jag är ny här på zoppet o även ny inom akvarie-världen. Har haft ett avkvarium i ca 6 månader och nu försvinner fiskarna en efter en. Om en fisk dör, käkar de andra upp den då? I akvariet bor det några malar (långsträckta o pansar) en guppyhane, en svärdbärare, en eldstjärt, 10 kardinaltetor, en kongotetra, två scalarer ch fyra black molly. Alla fredliga o snälla fiskar vad jag förstått. Den senaste månaden har min silverhaj, en sug-mal o två ålar (vad heter dom nu?? kuliålar??? dom va randiga iaf) Jag har ingen aning om vart dom har tagit vägen??? Förmodligen uppäta om de har dött kanske??? Vad ska jag göra? Nån som vart med om liknande? Tack för svar från en nybörjare!!!!
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Framförallt malarna äter döda fiskar.Sedan finns det en stor risk att vuxna scalarer sätter i sig (levande) tetror.

    Silverhaj: har troligen dött och blivit uppäten
    Sugmal: vilken sort? små som Otocinclus lämnar inga spår men Ancistrus och liknande brukar lämna rester efter sig. Kanske har den gömt sig?
    Ormgrönling/kuhli: dessa kan gömma sig i gruset eller liknande i månader. Kanske finns de kvar. Har de dött så blir de snabbt uppätna.

    Mvh.

    Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Idapida
      • October 2002
      • 9

      #3
      Ja, malen som försvunnit är av den senae sorten du nämnde; Ancistrus. Ålarna kanske bara har grävt ner sej då, hoppas de kommer fram snart igen!!! En anna fråga gällande black molly: är det normalt att de blir liksom prickiga på buken? typ grönvita småprickar som liksom skimmrar när det är släckt i akvariet? De kanske ska se ut så? Jag har fått för mig att de skall vara helsvarta. Nån som vet?

      Kommentar

      • PeterW
        • August 2002
        • 630

        #4
        angående prickarna.. det är inte vitapricksjukan som du fått?
        Rätt vanligt på black molly om jag förstått det rätt.

        Kuliålar lägger sig gärna under stenar och trycker, kommer sedan fram under mörkret. Syns aldrig på dagen!


        Eldstjärten är inte fredlig, snarare väldigt aggressiv. Som liten (några cm) så är den snäll, men när den blir större kommer den jaga ihjäl vissa fiskar.

        .-.-.-.-.-Peter...
        .-.-.-.-.-Peter...

        Kommentar

        • Idapida
          • October 2002
          • 9

          #5
          Jo, att eldstjärten är ganska aggressiv av sig det visste jag, det har inte varit nåra problem med den innan, men nu så har svärdbäraren dött *snyft* Förmodligen så har den blivit stressad till döds av eldstjärten.... Hoppas att svärdbärar honan klarar sej!

          Kommentar

          Arbetssätt...