Isolera Fjärlilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barksten
    • August 2002
    • 76

    Isolera Fjärlilsciklider

    Hej!
    Min fjärlishane har fått vitapricksjukan. Jag noterade några prickar på stjärtfenan för ett par dagar sedan men var inte säker på vad det var. I dag hade den även någon prick på kroppen så jag tittade igenom på mina andra fiskar efter fler men hittade inget. Jag fångade upp mina fjärilar (honan fick gå med som sällskap) och stoppade dem i en 10liters hink. Jag stoppade även ner en liten växt och sand för att inte stressa upp för mycket. Jag har ingen extra doppvärmare så jag har dubbla hinkar med ett plastlock med hål i mitten. Där har jag riktat en 25W glödlampa för att hålla värmen.
    Vad ska jag medicinera med? Anledningen att jag separerade fiskarna var för att jag skall slippa hälla i medicin direkt i akvariet.

    räcker inte 25-26 grader för fjärilar? Vad kan annars ha varit orsaken?
    Jag vet att de är kortlivade fiskar men de skall väl inte dö av sjukdom?


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Vanlig vitaprick medicin som finns i zooaffären fungerar bra.
    Jag tycker dock inte att det låter som vitaprick eftersom den är mycket smittsam och när man först ser prickarna så är fiskarna i det slutet av sjukdomsstadiet och de andra fiskarna har då redan smittats.
    Har fiskarna fått vita prick i ett akvarium rekommenderar jag att man medicinerar i huvudakvariet.
    Mer om olika sjukdomar kan man läsa på Zoopets sjukdomssida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • barksten
      • August 2002
      • 76

      #3
      Jag vet inte heller om det var vanlig vita prick. Jag köpte medicin mot "vitaprick + andra parasiter", det var mest kaliumjodid i den tror jag. Fiskarna ser friska ut nu och är tillbaka i akvariet. Jag har inte sett något på någon annan fisk.

      Om de andra fiskarna var smittade borde man väl ha sett det nu efter en vecka??


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Ja du kan nog blåsa faran över nu.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jade
          • October 2002
          • 11

          #5
          Hej

          Råkade ut för nåt liknande med min fjärilsciklid hane, fick som små bomullstussar på stjärtfenan. Köpte medecin ( kommer ej ihäg namnet men det var starkt blåfärgat) mot pricksjukan och tussarna försvann efter 4 dagar med dem en bit av stjärtfenan där den största tussen satt. Ingen annan fisk verkade drabbad och hanen har under hela tiden verkat pigg och ätit som vanligt. Vet ej vad detta kan ha varit.

          Jade

          Kommentar

          Arbetssätt...