Vita prick, hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cat
    • May 2002
    • 74

    #16
    Hej!
    Ja ghar haft vitaprick i mitt akvarium tre ggr och alla gånger har jag behandlat med protozin halverad dos pga mina praktbotior och malar. Eller ja, ungefär halverad, det är rätt så klurigt att räkna ut dos nrä det sk avar en droppe per liter och man har 300 liter... Inte orkar man stå och droppa och räkna till 300! Så jag har kollat hurmånga droppar det gått på 5 ml, och räknat ut ca halv dos därefter, men jag tror nog det har blivi tlite över halv dos.

    I alla fall, så har det fungerat finfint alla gånger! Första gången dröjde till sista behandlingsdagen innan prickarna var borta, men nu (jag håller alltså på med en behandling nu) så har jag redan 2:a dagen märkt stor skillnad! Bara några få fiskar har några få prickar kvar!
    Så det där att man skulle behöva större dos till praktbotia stämmer inte för min del!
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Hejsan,
    Jag skulle behöva några råd angående behandling av vita prick med protozin.
    Jag startade behandlingen i måndagskväll och doserade halv dos enl. bruksanvisningen (halv dos pga. att jag har praktbotia) måndag, tisdag och onsdag, skall nu ge sista dosen i kväll (sjätte dagen).
    Problemet är dock att prickarna inte är borta.
    Kan man så att säga avbryta behandlingen, byta vatten och starta en ny kur direkt? Skall man ge en lite högre dos andra kuren? Kan man bara förlänga kuren?

    Tacksam för ett snabbt svar.

    Mvh/Gaston


    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
    "It's nice to be important, but it's more important to be nice."

    Kommentar

    • Gaston
      • September 2002
      • 110

      #17
      Hej,
      Mitt problem är nu löst men konstigt är det att det skiljer sig så mycket, jag skulle tro att det är väldigt många faktorer som spelar in hur fiskarna svarar på behandlingen: Grundkondition hos fisken, i vilket skede man sätter in behandlingen, filtrering, vattnets beskaffenheter osv.

      Mvh/Gaston

      Kommentar

      Arbetssätt...