behandling av flagellater?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    behandling av flagellater?

    Jag tror mina platys har flagellater. De äter, smalnar av, ibland tar in maten för att sedan spotta ut den. Därefter blir de ohyggligt smala sen där de. På vissa fiskar har jag sett en tunn genomskinlig "tråd" hängande genom analöppningen. Vad kan det vara? Hur behandlar man detta?!

    mvh
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Avlivar fiskarna städa akvariet, gör en omstart, köp nya fiskar, använd ett anpassat foder i rätt mängd, ha alltid ett optimalt vatten, läs en en bok eller på nätet om den fisk du tänker ha.
    Med bra förhållanden och foder ska inte en fisk drabbas av
    tarmflagellater
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Tror inte man ska vara så kategorisk som kramfors.Jag fick med mig parasiter från zooaffären en gång...Handlar ALDRIG där igen.Det finns bra mediciner.Ett tips är att kolla efter waterlife produkter dom brukar vara bra.
      http://www.waterlife.co.uk/waterlife/diseasetreatments.htm#myxazin
      Misstänkte att en av mina svärdbärarhannar hade råkat ut för tarmparasiter.I mitt fall så hjälpte en temphöjning till 30 grader i en vecka.Vet inte om det bara va tur eller om man ska göra så
      Fredrik

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ett problem enligt "de lärde" är att en fisk dom har tarmflagellater ofta också drabbas av olika bakterier och då bryter sjukdomen ut.
        Därför är ett optimalt vatten väldigt viktigt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Jo det är det ingen som har sagt emot men bara för att man har råkat ut för en sjukdom/bakterie så är det ju inte synonymt med att man missköter akvariet.Man kan råka ut för det i allafall tex att man råkar köpa en firre som fick med sig det från affärn.Eller har jag helt fel?
          Fredrik

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            vad kan man köpa det där watersafe då? Är en temphöjning att rekomendera? Tyvärr måste jag erkänna att jag näsatn uteslutande bara matar med torrfoder... kan detta vara en bidragande orsak? tips på annan mat?
            ( i akvariet finns siamesiska algätare, pansarmalar, en algätarmal, SJUKA platys samt fåtalet sebrafiskar)
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ha alltid en ny fisk i karantän.
              Misstänker man en latent sjukdom så går den att provosera fram genom att ha den i samma förhållanden som ett dåligt skött akvarium.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Waterlife är en tillverkare av akvarie mediciner och sånt.Produkterna finns hos de flesta zoobutikerna.Om du bor i stockholm så kan jag rekomendera akvarielagret i bromma och akvarieleasing i sumpan.Hos dom får du förmodligen bra svar på vad du kan göra åt det också.Min erfarenhet av vanliga på hörnet butiker är att dom svamlar mest.Trots att man själv är en glad amatör och relativt grön på området så har jag lyckats se igenom svamlet.En stolle försökte tex sälja en kampfiskhane till mitt guppyakvarie noll koll va ordet
                Fredrik

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Till Kramfors !

                  Ett karantänakvarium skall ha optimalt vatten, fungerande biologisk filtrering,gömställen för fiskarna mm.något som du helt säkert känner till !
                  Varför du föreslår att man skall provocera fram en ev. sjukdom genom att erbjuda dåliga förhållanden för fiskarna under karantänstiden förstår jag ej.
                  Med ditt råd försvagas fisken i stället för att få återhämta sig från kanske många transporter på kort tid.
                  Mot tarmflagellater finns preparat i Zoohandeln och Flagyl inom humanmedicin,(receptbelagt),kan fås utskrivet av veterinär.
                  Medicinen kan ges i foder, eller om fisken ej äter som bad.
                  MVH
                  Lisa

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Om man inte har ett optimalt vatten i akvariet vad hjälper det då om en fisk med brister i sitt imunförsvar har optimalt vatten i karantänen.
                    Det är bättre att fisken blir sjuk där än i akvariet.

                    Om en fisk bär med sig parasiter/bakterier vid köpet så inte dör de i ett karantän vatten utan följer med fisken till akvariet där den nya fisken kan smitta andra.

                    Jämför med att hitta Koi-herpes-viruset där tillsynes friska fiskar kan vara latenta smittbärare en sjukdom vi inte har? i landet men som haft flera utbrott i Danmark, där går det med temperatur och i övrigt ej optimala förhållanden få ett utbrott i karantänen.

                    Men visst ska en karantän ha lika bra vatten som det är i det vatten den ska efter karantänen.

                    Men "handen på hjärtat" hur många av Zoopets besökare brukar ha nya fiskar i karantän.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      Nej det har du i.o.f.s rätt i. Karantän är väl inte supervanligt och alla råkar ut för sjukdomar då och då. När det gäller just tarmflagellater har jag läst att alla fiskar har den bakterien latent men att den endast bryter ut under "dåliga" förhållanden, ex. felaktig mat. Boten skulle vara just att höja temperaturen, mata med ett bra foder och tillsätta något bakteriehämmande för följdsjukdommar. Men jag kan ju ha fel...
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        ok
                        vad kan jag mata med? tack för alla svar!
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Haleli
                          • August 2003
                          • 413

                          #13
                          Till Lenita ;
                          Flagellater är inga bakterier.

                          Till Lenis3 ;
                          Du kan inte mata bort flagellater utan att blanda in en verksam medicin i fodret.Tex Flagyl eller något av Zoohandelns preparat. Mata sedan med enbart det preparerade fodret i 5 dagar.Gäller Flagyl.
                          MVH
                          Lisa

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #14
                            Hmm, nä jag sa visserligen att flagellater var bakterier, men det var en freudiansk felsägning. Jag menade att man skulle använda bakteriehämmande för eventuella följdsjukdomar... en helt annan sak. Flagellater är parasiter som ofta förekommer naturligt i fiskarnas tarmar. En del fiskar kan ha kraftiga angrepp av flagellater utan att påverkas nämnvärt medan andra fiskar blir dåliga på studs. Ofta kan fodret vara en anledning till att dessa fiskar angrips svårare. Fiberfattigt foder, mineral- eller vitaminbrist kan gynna flagellaterna som "lever" på fiskarnas foder och alltså käkar upp alla näringsämnen innan dessa kommer fisken till godo. Ofta får fisken också bakteriangrepp i tarmen som en följd av sitt försvagade tillstånd och det är dessa jag menar ska bekämpas med ett bakteriehämmande medel.

                            Så vart väl det klargjort antar jag.
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              okej.. tack. Haleli, du har möjligtvis inget tips på sådana preparat som finns i zoohandelen? Flagyl är väl receptbelagt. tack för alla bra svar (igen)!
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...