fadääs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aliice
    • October 2002
    • 7

    fadääs!

    Hej!
    Gjorde ett mega misstag i måndags... skulle släppa ner min kamphane i mitt nystartade 50 liters. Hade ingen termometer så jag jämförde tempen med fingrarna.. jo det kändes bra.. i med fisken, som sjunker till botten!! i å pilla lite med handen å känner då att vattnet är betydligt kallare närmare botten. akvariet hade stått sen söndag förmiddag för att bli lagom i temp.. fiskade upp fisken igen, och den lever fortfarande.. men verkar minst av allt frisk. han ligger på sidan under nåt blad, hämtar luft, simmar lite å lägger sig sedan igen. Han har ätit lite röda mygglarver under veckan. Igår fick han dessutom en vit fläck på huvudet å en vid gälarna. är det vita prick? (har aldrig sett det) Har nu 26 grader i vattnet + salt. funderar på att avliva honnom, han lider verkligen. nån som vet bot?

  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Hej,
    Hur har det gått för din kamphane? Just temperatur förändringar tar ned immunförsvaret och parasiter och annat kan komma fram. Hoppas du inte har avlivat honom, höj tempen till 28 (tar tydligen bättre på parasiterna) och kanske mera salt. Vet inte om kampfiskar tål ett salt dipp...
    Hoppas,
    Cri

    Mvh, cri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Det måste ha varit rejält kallt för att det skall ha varit orsaken.
      Är det vita prick rör det sig inte om några enstaka prickar utan om åtskilliga.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • aliice
        • October 2002
        • 7

        #4
        Tack för tipsen!!
        Han mår hur som helst mycket bättre nu. Skööönt. Vi tänkte avliva honnom.. men han är min första fisk, å så personlig på nåt sätt (om nu fiskar kan vara det) så jag kunde bara inte ha ihjäl honnom!!
        Men nu är ju allt bra igen!!
        //Aliice

        Kommentar

        Arbetssätt...