Diplostomum? parasit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    Diplostomum? parasit

    <font face="Verdana"></font id="Verdana"><font size="2"></font id="size2">

    Hej.
    En av mina svarta neontetor har en tid haft fläckvis svarta små områden runt ögat. Förra veckan resulterade i att ögat blev vitt och liksom lite luddigt. Jag har fått hjälp och kan nu konstatera att det troligtvis är Diplostomum, en (ögon)parasit. Kan detta stämma? Vad kan jag göra för att de andra fiskarna inte ska drabbas? hjälp!

    mvh
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej lenis3 !

    Diplostomum, om nu det är konstaterat, drabbar bara vildfångade fiskar. Jag ställer mig därför frågande till diagnosen. Parasitens livscykel innefattar ett stadie i fritt flygande fåglar, och ett andra i fritt levande snäckor.Sk.mellanvärdar. Sjukdomen kan inte överföras till akvarieuppfödda fiskar om du inte har plockat in snäckor från fria vattendrag !
    MVH
    Lisa

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      okej.. tack!
      Men är det inte möjligt att parasiten kan ha kommit från affären, i och med växter med snäckor (som varit i kontakt med fiskar jag har köpt)?

      Vad är det för fel på fisken? någon som vet?
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej lenis3 !

        Om diagnosen är säkerställd av en fiskpatolog så har dina Svarta neontetror antingen odlats i damm, eller vildfångats,(vilket jag betvivlar)Annan smittväg verkar långsökt, om du inte själv tagit in snäckor från sjön som jag skrev tidigare.
        Ingen behandling finns.Fisken kan inte smitta några andra i ditt akvarium.
        Det finns andra orsaker till ögonproblem, tex. mekaniska skador.
        Du skriver att ögat ser luddigt ut.Är det bomullsliknande luddighet ? Om så, kan det vara ett svampangrepp sekundärt till skadan.Flytta fisken om du har möjlighet,ta vatten från det akvarium den går i och behandla mot svampangreppet med Tetra Medica fungistop enligt doseringsanvisningen.
        Lycka Till !
        Lisa

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hej. fisken har fortfarande detta besvär. efter ditt svar, haleli, tror jag nog inte att det är Diplostomum.. .tror inte mina svarta neontetror är vildfångade. i övrigt ser fisken normal ut och har en enorm aptit!
          ögat har nu fått som ett "glasöga", lite utstående.. svårt att förklara.. kan det vara en parasit?

          tacksam för svar

          Lena Maria
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej lenis3 !

            Jag tror på en mekanisk skada."Glasögat" kommer sig nog av vätskeansamling. Låt den vara kvar så länge den verkar pigg och äter bra.Det kanske blir mindre svullet med tiden.
            Återkom gärna och berätta hur det går !
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hmm okej.. den har haft "ögat" i flera månader nu. men det var ju liksom som svarta "streck" eller områden runt ögat som sedan övergick i typ glasöga.. ?!
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              Arbetssätt...