black mollyn ser "tovig ut" !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiffi
    • August 2002
    • 12

    black mollyn ser "tovig ut" !

    Vad är det för fel på vår mollyhona. Hon har svullnat upp som en ballong och ser ut som om alla fjäll står rakt ut, som en katt som ruggar upp sig. Jag plockade precis ur henne från akvariet till en hink i fall det är smittsamt, hur länge kan jag ha henne där?
    Snälla svar snabbt!!

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Tyvärr tror jag att det är sk bukvattensot som har drabbat fiskarna.
    Bryt nacken av fiskar som redan svullnat upp. Har man tur kan det räcka med at ta bort infekterade fiskar, men för säkerhets skull kan man medicinera med Octocin-tabletter.
    /Lukas

    Kommentar

    • fiffi
      • August 2002
      • 12

      #3
      Jag gjorde mig av med fisken i morse och det ser ännu inte ut som om någon annan fått samma symptom. På akvarie affären sa de att det kunde bero på vattnet, är det så? Vad ska jag göra? Jag bytte en del av vattnet i morse då jag plockat bort den sjuka fisken. Hur fort kan man se om de andra också drabbas?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Oftast inträffar sjukdomar pga av stess av någon slag (varav dåligt vatten är en vanlig orsak).
        Har du läst igenom vad som står på Zoopets sjukdomsavdelning, där ges en hel del tips.
        Om någon annan fisk har nedsatt motståndskraft så brukar de också börja visa symptom inom någon vecka.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...