Små vitaktiga maskar "iglar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mackan
    • June 2002
    • 64

    Små vitaktiga maskar "iglar"

    Hej

    Tände upp akvariumet sent en kväll för att titta till några nyinköpta fiskar, såg då en massa små vitaktiga maskliknande saker 1-3mm glida omkring på glaset, efter ca 10-15 min var dom flesta borta men
    under tiden så käkade vissa fiskar upp några stycken av dom.
    Vad är detta för något!!!
    Tilläggas ska att det är syd och centralamerikanska ciklider,
    Vore tacksam om någon vet vad det är.

    Mvh Mackan

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Dessa maskar förekommer då och då i akvariet, oftast när man har slarvat lite med vattenbytena eller matat för mycket (de kan även förekomma i välskötta akvarier).
    De är dock helt ofarliga och det är inte heller sakdligt för fiskarna att äta dem.
    Sköter man bara akvariet på ett bra sätt så brukar de försvinna av sig själva.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mackan
      • June 2002
      • 64

      #3
      Hej Kjell.

      Tack ska du ha
      Har inte sett detta tidigare under dom 10 år som jag haft akvarium, kan det kanske bero på att jag har tryckt i ganska många fiskar nu för att jag senare ska dela upp dom i olika akvarium? har ca 40 st 5-10cm i ett 660 tycker inte det ska va nått problem, byter vatten ca var tredje vecka och bra filtrering är det också fluval 403 ytter och powerhead 3001 inner.
      Det var i alla fall skönt att höra att det är ofarligt.

      Ps. Du vet ingen som har ett beg 1125 till salu?

      Mvh Mackan

      Kommentar

      Arbetssätt...