Glosöga på segelfensmollies!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gloooria
    • September 2002
    • 6

    Glosöga på segelfensmollies!

    Jag har under en tid försökt behandla mina segelfensmollies mot glosöga med hjälp av myxazin.. Men det verkar inte hjälpa.
    Finns det någon annan medicin som kan vara bättre?
    Är detta en sjukdom som har lättare att drabba segelfenor? Jag har många andra fiskar i akvariumet, men ingen av dessa har drabbats av detta fenomen med utstående, utpoppande ögon.

    Jag har tagit ut de sjuka fiskarna från akvariet. Även gjort vattenbyte. Men sjukdomen verkar finnas kvar i akvariet trots detta eftersom fler och fler drabbas. Ännu har jag inte märkt någon som helst förbättring efter behandlingen.. flera fiskar har dött.

    Jag vill ju helst inte att hela segelfens-fiskbeståndet utplånas.. Jag läste om att någon föreslog Sera Bactopur direct eller Sera Mycapur.. Är det skillnad på olika märken av mediciner? Vad ska jag prova med? För tillfället känns det hopplöst.
    Tacksam för råd...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej,
    Tycker det låter lite märkligt. Glosögon brukar bara drabba enstaka fiskar och inte smitta.
    Om du köpte alla segelfensmollyna på ett ställe så kom de säkert från samma odling i Asien och det kan ju då röra sig om ett genetiskt fel.
    Kanske behöver de speciellt mycket salt i vattnet, testa genom att låta dem gå i ett bräckvattenakvarium en tid.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • gloooria
      • September 2002
      • 6

      #3
      Segelfensmolliesarna är födda hemma i mitt eget akvarium. De är ännu inte fullvuxna, men på god väg. Jag förmodar i alla fall att det är glosöga, det är samma symptom som på det i alla fall.

      Följande sker när fisken blir sjuk:
      Fiskens ena öga blir större. Fisken börjar då luta åt det håll, som ögat är större på, när den simmar. Senare börjar den simma okontrollerat.. och snurra runt.. mer om mer.. Tidigare har jag bara sett att sjukdomen har satt sig på ett öga, men nu har jag även en fisk som har det på båda ögonen. Det ser verkligen väldigt plågsamt ut, som om ögonen skall poppa ut.

      Kommentar

      • gloooria
        • September 2002
        • 6

        #4

        Jag har inte märkt något konstigt med den första kullen segelfenor som föddes eller med mina fullvuxna. Men alla de drabbade fiskarna kommer ur samma kull. Skulle det kunna vara något genetiskt?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hej igen
          Det går knappast att ge något säkert svar utan att ta reda på orsaken med hjälp av ett mikroskop.
          Ett tips är dock att plocka bort drabbade fiskar så snart de visar symptom.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • gloooria
            • September 2002
            • 6

            #6
            Jag har plockat ur alla fiskar så snart de inte verkar må som de ska. Har börjat använda mer salt än tidigare.. om det kan ge någon förändring. Det är ingen mer som har blivit sjuk nu på ett par dagar i alla fall. Och de som behandlas har inte blivit bättre. Funderar på om jag ska prova någon annan medicin..

            Kommentar

            • Helena S.
              • March 2003
              • 280

              #7
              Jag tänkte starta ett nytt ämne, men så hittade jag den här gamla tråden som handlar om det jag har problem med. Just mina segelfensmollys har drabbats av dessa utpoppade ögon. Honan drabbades först, men hennes öga blev helt normalt efter några dagars saltbad. Nu har hanen drabbats på båda ögonen, och trots samma behandling så har det bara blivit värre. Dom kommer inte från Asien, det är jag rätt så säker på. Jag är väldigt fäst vid 'Elvis', vill inte att han ska dö av det här. alla tips är välkomna.
              -Helena S.

              Kommentar

              Arbetssätt...