sjuk platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    sjuk platy?

    Jag har tre platy och en av dem har ej växt som de andra (har haft de sedan v 8) Håller sig lite för sig själv. Nu verkar det som den inte kan simma ordentligt utan flyter med strömmen ibland, är vinglig och håller sig mest på botten. Den andas ej tungt. Är den sjuk på något sett? Vad ska jag göra? Kan det vara något medfött eftersom den ej växer som den ska. Den är mycket smal också och idag åt den inte alls. Innan har den ätit.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Jag såg att fenorna ser konstiga ut, frasiga i kanterna, ryggfenan har hon ej utspänd alls. Kan det vara fenröta? Vad ska jag då behandla med? Snälla svara...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Beter den sig på ngt konstigt sätt? Simmar fast står stilla, hänger nedåt med underkroppen? Hur ser "huden" ut? etc.

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        den är mest stilla på botten och rör ej fenorna alls. När den simmar simmar den konstigt med hela kroppen och använder sidofenorna. Ryggfenan är nerfälld. Kommer den in vid utblåset till filtret far den med och vinglar. Den äter ej idag och är mycket mager. När hon simmar är huvudet lite uppåt. Huden ser annars bra ut, det är stjärtfenan som är ojämn i kanterna och jag vet ej hur ryggfenan ser ut.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          vattnet är testat och det är bra, men det har ju kommit nya fiskar i akvariet för en vecka sedan och mina malar "för liv". Har hon kanske blivit biten av malarna? Jag har inte sett det men de är lite på de andra fiskarna.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Att fenorna är ihopfällda är inte en sjukdom i sig utan snarare ett tecken på att någonting är fel. Ang fenröta kan jag säga att de två ggr jag råkat ut för det har det gått väldigt snabbt och att fenorna är fransiga behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fenröta..vad jag förstått. Dom ggr jag haft "diffusa" problem med levandefödare (bla liknande symptom som med din platy) har jag medicinerat med esha2000 och det har gått bra.Men vad det är för problem med din platy kan jag inte säga.

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              tack för svaren, fårse i morgon om den lever
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...