Bukvattensot vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abbe
    • April 2004
    • 60

    Bukvattensot vad göra?

    En av mina malawisar fick Bukvattensot och dog igår. Jag plockade bort den och dom andra ser ut att må bra. Men ska man medicinera ändå? Smittar det?
  • Abbe
    • April 2004
    • 60

    #2
    Om man läser om sjukdomen står det att den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem och det står även att den smittar långsamt. Men om den finns naturligt hos fiskarna hur kan det smitta då?

    Kommentar

    • Nils och Alva
      • January 2004
      • 145

      #3
      För att sjukdomen bryter ut när flagelaterna blir för många. Och finns det för många så påverkar det ju de andra fiskarna också.

      du kan ju vänta ett tag och se (om du vågar riskera det), om något av de första symptomen dyker upp (matvägran, utstående fjäll, trådliknande avföring) så kan du ju medicinera då.

      Octozin funkade rätt bra för oss iaf.
      Nils och/eller Alva
      -------------------------
      250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

      Kommentar

      • bjurstrom
        • March 2003
        • 233

        #4
        sannolikt är det inte bukvattensot utan förstoppning, p.g.a felaktig kost. Mycket vanligt bland malawi. För proteinrik och fet mat (= nästan all pellets och flingfoder man köper i affären) kan ge "förstoppning" och då sväller de upp och dör. Detta eftersom de flesta malawi är växtätare och behöver "mycket men lågkvalitativ" mat för att tarmarna ska må bra.

        Andreas

        min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

        Kommentar

        • morgan
          • October 2003
          • 176

          #5
          Hej!

          Jag har nästan samma problem....matvägran...dom äter inte...en liten vit trådliknande avföring, men en insjunken mage....trodde först att det var Bukvattensot, men efter en nogrannare kontroll, så tror vi nog att det handlar om en inre parasit som man inte ser och skall nu behandla med Sterazin som är mot:

          Gälparasiter
          Kroppsparasiter
          Inälvsparasiter

          OBS: Ja säger inte att det inte är Bukvattensot....ville bara tala om att det bästa är att dubbelkolla, så man inte ger fel medecin i onödan !

          Lycka till och håller tummarna att det löser sig för dig

          MVH
          Morgan
          Mvh
          Morgan
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669

          Kommentar

          • Abbe
            • April 2004
            • 60

            #6
            Ursprungligen skickat av morgan
            Hej!

            Jag har nästan samma problem....matvägran...dom äter inte...en liten vit trådliknande avföring, men en insjunken mage....trodde först att det var Bukvattensot, men efter en nogrannare kontroll, så tror vi nog att det handlar om en inre parasit som man inte ser och skall nu behandla med Sterazin som är mot:

            Gälparasiter
            Kroppsparasiter
            Inälvsparasiter

            OBS: Ja säger inte att det inte är Bukvattensot....ville bara tala om att det bästa är att dubbelkolla, så man inte ger fel medecin i onödan !

            Lycka till och håller tummarna att det löser sig för dig

            MVH
            Morgan
            Det var en Golden som dog. Men flera av mina Golden har lite insjunkna magar. Men mina äter och verkar må bra.
            Du kan väl återkomma ang behandlingen med Sterazin.

            Kommentar

            • jomparr
              • February 2004
              • 24

              #7
              Hej! Jag har precis avslutat en kur med octazin! Verkar fungera jävligt bra. Dock rädd att mina vattenvärden rubbats men det återstår att se på lördag...
              400 Liters Malawi! 20 liters yngel och en stackar guldfisk i en skål.

              Kommentar

              • morgan
                • October 2003
                • 176

                #8
                Hej!

                Det skall jag göra....skall börja med det i morgon!

                Mina äter lite men ibland matvägrar dom i flera dagar, men mysis kan dom inte motstå riktigt..he he.

                Återkommer med mer info till dig om hur det gick.

                MVH
                Morgan
                Mvh
                Morgan
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669

                Kommentar

                • morgan
                  • October 2003
                  • 176

                  #9
                  Hej igen!
                  Jag skulle återkomma med svar om Sterazinet

                  Nu har jag använt Sterazin i ca 2 dagar och det verkar fint, dom äter igen och nästan lika glupska som innan.

                  Prova med det och lycka till

                  MVH
                  Morgan
                  Mvh
                  Morgan
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669

                  Kommentar

                  Arbetssätt...