Vad orsakar fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Vad orsakar fenröta?

    Jag vet att "dålig" akvariemiljö kan orsaka fenröta.Men det måste väl finnas fler anledningar till varför fiskar kan få det? Stress? Dålig allmänkondition? Eller vad säger ni?
  • vargen
    • April 2004
    • 120

    #2
    Det undrar jag oxå.. jag anser mig ha väldigt bra akvariemiljö..
    "We are known by the tracks we leave behind.."
    http://umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Det är nog en kombination av saker, så här står det här på zoopet under sjukdomar på första sidan.
      "Den vanligaste orsaken till att en fisk blir sjuk är att den har utsatts för stress i någon form. En fisk kan bli stressad av många olika saker t.ex. dålig vattenkvalité, plötsliga förändringar av vattnets kvalité, felaktiga vattenvärden, felaktig temperatur, ovarsamt hanterande, felaktig kost, angrepp från andra fiskar, följdsjukdomar, för få gömställen, felaktig belysning, transporter, flyttning mellan olika akvarier osv"

      Allt detta handlar väl egentligen om "dålig akvariemiljö".

      Mvh Fredrik
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Under Fenröta här på zoopet kan man läsa:

        "Bakteriell fenröta
        Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
        Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén."
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • catwoman
          • February 2004
          • 183

          #5
          jag vet att fenröta kan orsakas av dålig miljö i akvarium-men oftast står det att dålig miljö är den utlösande orsaken (dvs underförstått att man inte sköter vattenbyten osv).Och jag köper inte riktigt detta eftersom det finns många som sköter sina kar minutiöst och ändå drabbas av fenröta utan att man drastisk förändrat vattenvärden, stressat fiskarna osv.Jag har nu läst att fenröta kan orsakas av sönderbitna fenor samt fel ph-värde i vattnet. Jag läste också att fenröta oftare drabbar "multi colored fish" vad dom nu menar med det? Iofs är kanske inte allt man läser på internet en "absolut sanning" heller...

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Bakteriella sjukdomar kan ofta bryta efter större vattenbyten där vattnets egenskaper ändrats mycket, det kan vara en förklaring till varför tillsynes välskötta fiskar drabbas.
            Det är en av orsakerna till att inte göra för stora vattenbyten.

            Fenröta kan också uppstå till följd av andra sjukdomar, sår, svanpangrepp, eller angrepp av parasiter.
            Att en enstaka fisk får fenröta kan bero på sådana faktorer som som ingen kan styra över tex en fisk som är av från födseln är allmänt "klen" och saknar motstånds kraft mot sjukdommar.
            Därför är det fel att säga att fenröta alltid beror då misskötsel.

            Även om min uppfattning är att många sjukdoms orsaker står att finna i att det lätt blir oönskade mängder av bakterier/svampar/parasiter i en grus/sand botten som inte hålls ren.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...