Har mina fiskar fått bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cilla
    • March 2004
    • 16

    Har mina fiskar fått bukvattensot?

    Det började med att en malawi-ciklid svullnade upp och dog efter 2 dagar. Pratade med 2 akvarister och båda trodde på förstoppning. Den ene talade även om att ett säkert symtom var att vid bukvattensot reser sig fjällen och får fisken att se ut som en kotte....? Nu ser en av mina fiskar ut som det.... samtidigt som den och några till har fått någon sorts vita lite luddiga fläckar på kropp, gällock och nosrygg... Inga på fenorna... Måste tillägga att alla äter och verkar må bra för tillfället i alla fall... Mvh
    cilla
  • jomparr
    • February 2004
    • 24

    #2
    Hej! Samma sak hände mig för 3 dagar sedan! Jag trodde de hade fått bukvattensot! Men är inte lika säker på detta längre! Medicinerar ändå med Octazin för säkerhetens skull. Dock ganska dyrt, men tänk på att det finns en orsak att de fått bukvattensot ifall det nu är så, och den orsaken måste du ju ändå lösa. kontrollera vattenvärden mm. Lycka till.

    Ps har fiskarna en trådliknande avföring är det bukvattensot.
    400 Liters Malawi! 20 liters yngel och en stackar guldfisk i en skål.

    Kommentar

    • Nils och Alva
      • January 2004
      • 145

      #3
      Svullnar de upp och dör samt är malawi så är väl sannolikheten att det är bukvattensot rätt hög, det är inte för inte som bukvattensot på engelska heter "malawi bloat".

      Octozin fungerar ju även på andra bakteriella sjukdomar, så det bör ju göra någon nytta iaf.

      Fast det vita luddiga låter mer som att det är svamp kanske...
      Nils och/eller Alva
      -------------------------
      250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

      Kommentar

      • cilla
        • March 2004
        • 16

        #4
        Har varit och inspekterat mina fiskar... Igen! Är nog inne på svamp i.o.m att de äter... Flyttade för 3 veckor sen.. Kanske fiskarna har blivit lite nedsatta efter det...? Kanske ska man kombinera Octozin och något svampmedel (har ni något bra att rekommendera?) för att vara på den säkra sidan eller är det skadligt att medicinera i onödan? Mvh
        cilla

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Nej (nej) ja.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cilla
            • March 2004
            • 16

            #6
            Ursprungligen skickat av Kramfors
            Nej (nej) ja.
            Menar du att det är skadligt att medicinera i onödan? Mvh
            cilla

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              "Kanske ska man kombinera Octozin och något svampmedel" nej.
              "har ni något bra att rekommendera" nej (formalin och malakitgrönt)
              "Menar du att det är skadligt att medicinera i onödan" ja.

              All medicinering är på frestande för fiskarna och miljön i akvariet.
              Att förebygga och orsaken till Bukvattensot hos Malawi finns att läsa på nätet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • cilla
                • March 2004
                • 16

                #8
                Okej! Ska läsa på lite mer om det... Tack! Mvh
                cilla

                Kommentar

                Arbetssätt...