HJÄLP!! Sjuka koppartetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingelala
    • February 2004
    • 8

    HJÄLP!! Sjuka koppartetror

    Hej,

    Någon som kan hjälpa mig. Är nybörjade på det här med akvarium. Har ett 350L sedan nyår och har inte haft några som helst problem. Fick ta bort en koppartetra förra veckan för den hade utväxter på överläppen. Uppmärksammade då en annan fisk som "kippade" hela tiden med munnen (inte vid ytan)för övrigt helt OK. Idag fick jag även ta bort den, den var väldigt uppblåst, utstående ögon och fjäll. Jag tycker mig även se på resten av "gänget" att vissa inte verkar må så bra (ser att en till har liksom fått en liten "vårta" (utväxt) på överläppen. Har kollat PH-värdet och Nitritvärdet och det är helt OK. Gjorde vattenbyte i helgen (byter alltid 1/3 av vattnet var fjortonde dag). Kan detta vara en smittsam sjukdom?? Vad skall jag göra?? Det står överallt att nästan alla sjukdomar beror på stress, kan palettcikliderna ligga bakom detta, dom vaktar ju sina yngel så det står härliga till som dom nu har haft i drygt två veckor.

    Jag har 40 koppartetror, 6 scalarer, 6 molly, 4 gurami, 4 pansarmalar, 3 "vanliga" malar samt 2 palettciklider med yngel (ett tiotal).

    Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
    Ingela
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    lite långt emellan bytena, jag byter ca 30% varje vecka...
    prova att stoppa dom fiskarna som du "kasserar" i ett saltbad innan du ger upp dom...
    vill inte säga att du skall slänga i salt i det stora karet då du har corydoras...men....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    Arbetssätt...