Vita prick för första gången - Panik!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    Vita prick för första gången - Panik!

    Jag har haft akvarium i 2 år och har nu för första gången åkt på Vitapricksjukan =( Har läst massa på forumet men jag blir helt förvirrad för de står massa olika saker t.ex. ibland att man ska salta, och ibland att man inte alls ska det...!? I ren panik slängde ja ner en doppvärmare och hällde i lite TetraMedica, antagligen dumt gjort...


    Vilken Vitaprick medicin är bäst?
    Vad kostar den?
    Vad mer kan jag göra för mina stackars djur?!

    Har precis bytt sand i karet och då hade jag fiskarna i en hink med ett filter, men temperaturen sjönk 2-4 grader... Det är mest min ena praktbotia som är drabbad + nån neontetra och ett par sorgmanteltetror.

    Jag vet itne vad jag ska ta mig till :'(
    //Karro & Johan
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Jag har haft det en gång och då hade jag faunamor tror jag det hette samt höjde till 28 grader. Medicinen verkar bättre då... Fick väck det på en kur.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • zdybnet
      • December 2003
      • 406

      #3
      Okey, ska köpa medicin efter skolan imorron... En av mina pilnäbbar har dött =( Och den hade inte ens några prickar!!
      Jag har satt filtret på max, läste på forumet att det kunde mildra lite...
      //Karro & Johan

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Vill varmt rekommendera <font color="blue"><font size="6">Protozin</font id="size6"></font id="blue"> som man bör ha hemma eftersom den tar bort en massa olika sker. Just praktbotior är extra känsliga för pricken och typiskt nog så kan man bara använda halv dosering när de finns i karen. Lycka till!

        Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jag har praktbotier och hade full dos. Ingen firre dog!
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • zdybnet
            • December 2003
            • 406

            #6
            Varför bara halv dosering!? Pilnäbbar, tål de medicinen? Det är mest dem jag oroar mig för då de är mina ögonstenar...
            //Karro & Johan

            Kommentar

            • zdybnet
              • December 2003
              • 406

              #7
              gaaah *förvirrad*
              //Karro & Johan

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Det finns säkert många råd och erfarenheter så det är inte så lätt. Med tanke på att de kan dö av vita pricken så gör jag hellre det med fulldosmedicinering än att resten av fiskarna dör. Men smaken är som baken.

                Har hört att just praktbotierna lätt får vita pricken, bla står det en artikel bland sjukdomar som kjell har skrivit här på zoopet. Har dock aldrig hört att de inte tål medicinen. Men det säger ju inte att det kanske är så. Men jag tror att du ska ha fulldos ändå.

                Jag hade vita pricken för drygt en månad sen och mina botier lever loppan än.

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  På innehållsdeklarationen står det att just när man har fiskar av släktet grönlingar skall man använda halv dos. I mitt stora kar hade jag tre kuhliålar och tutade på full dos (läste inte det finstilta om grönlingar). Nästa dag fiskade jag upp en ål som slutat åla sig...
                  Personligen tror jag att dosen blev för stor för honom. Han var den minste av de tre.

                  Gör som det står på DIN förpackning! Jag ville bara varna. Sen kan det vara så att dina praktbotior är tåliga och kanske står emot. Vad vet egentligen jag?

                  Massa lycka till! Bättre att medicinera än inte alls!

                  Jenny
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • platydyrkaren
                    • February 2004
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Marie J
                    Jag har praktbotier och hade full dos. Ingen firre dog!
                    .
                    Jag fick vita prick i mitt 200 liters kar med 5 sorgmanteltetra, 3 sunsetplaty, 2 praktbotier och 2 ancistrus. Jag gav dem full dos och båda botierna dog för mej men samma dag ynglade sunsetplatyhonan med ca 45 yngel i yngelkassen. Har varit lite försiktig med att sätta in nya fiskar eftersom jag inte har haft det så länge men när jag la i tetrorna blev de jättestressade så jag vet inte om det utlöste det hela.
                    RMA

                    Kommentar

                    • zdybnet
                      • December 2003
                      • 406

                      #11
                      hmm okey =/ Jag ska fråga lite i affären vad de säger sen så får ja se hur de går... FAN!
                      //Karro & Johan

                      Kommentar

                      • zdybnet
                        • December 2003
                        • 406

                        #12
                        okej, nu har jag varit o köpt lite medicin - JBL Ektol Fluid.

                        Nått jag ska tänka på när jag medicienrar?
                        Har höjt temperaturen till 27 grader och skruvat upp filtret lite.

                        Jag har hört att man ska slamsuga botten jättenog? Stämmer det och varför ska man det?
                        //Karro & Johan

                        Kommentar

                        • zdybnet
                          • December 2003
                          • 406

                          #13
                          Har hällt i medicinen och ja skruvade även upp filtret. Efter ett tag märkte jag att de kanske var lite för mkt filteraktivitet så ja skruva ner det igen, men nu står mina guramisar och flämtar vid ytan!? Den största ser riktigt risig ut, den lägger sig på pumpen och på bladen, och ibland simmar den lite... PANIK! Tål de inte medicinen eller beror de på luften?!
                          //Karro & Johan

                          Kommentar

                          • Gucci
                            • April 2004
                            • 96

                            #14
                            hej zbynet!
                            mina fiskar har också fått vita pricksjukan, men jag vet inte hur man ska gå tillväga. hur gjorde du? har du slamsugit? eftersom jag inte har någon doppvärmare kan jag inte höja temperaturen, är det viktigt?
                            MVH Jennifer
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174352

                            Kommentar

                            • zdybnet
                              • December 2003
                              • 406

                              #15
                              Ja gick till affären och köpte vitaprickmedicin. Sen hällde jag i det enlig doseringen. Men nu ångrar jag mig jättemycket för mina fiskar mår inte alls bra *jätteledsen* Alla mina guramisar står vid ytan o kippar efter luft =(

                              Jag slamsög inte för de sa inget om de i affären. De där med temperaturen hittade jag när jag söke på formet, men hur pass viktigt det är vet jag inte =/

                              Hoppas det löser sig för dig!
                              //Karro & Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...