Hur medicinera yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Hur medicinera yngel?

    Någon som vet hur man medicinerar yngel?Om man har blandat vuxna och yngel i ett kar har jag förstått att yngel inte klarar av en "normal" dos i samband med medicinering. Iaf vad jag läst.Hur ska man göra då undrar jag?Halvera dosen för ynglen eller?(Nu spekulerar jag vilt!)Fast biter det då på bakterier/parasiter?Hur gör man?
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Jag tar aldrig hänsyn till yngel om jag måste medicinera ett blandkar. Yngel blir det snart fler av, det är de vuxna jag är rädd om och då vill jag inte riskera att göra bakterier/parasiter resistenta. Måste jag medicinera så är det fulldos som gäller.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Okej.jag har inte heller tagit hänsyn till det tidigare men jag är rätt nyfiken på vad som skulle rekommenderas. Nu när jag läst om det så vill jag ju gärna veta hur det ligger till.Sen kom jag att tänka på det när jag hade lite sjuka fiskar för nån månad sedan.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det bästa är att medicinera i ett sjukakvarie.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • catwoman
          • February 2004
          • 183

          #5
          Hej Kramfors!Visst tycker jag oxå det är bäst med karantän-fast det är inte alltid man kan göra det pga brist på kar.Men jag undrar verkligen om det finns ngn rekommendation för medicinering av yngel? Jag har läst om det men inte hittat mycket info.

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Yngel mår inte bra av att få en sjukdom. De stannar som regel av i växten och utvecklas inte som de skall sedan, även om de medicineras och blir friska.

            De flesta akvariemediciner är relativt harmlösa för fiskarna, och jag ser ingen anledning att riskera de vuxna fiskarna genom att försöka medicinera mindre med tanke på ynglen. Risken är då istället att de vuxna dör och det bara blir "skit" av de små. Risken att ynglen skulle ta skada av normaldos medicin ser jag som liten.

            Kommentar

            Arbetssätt...